Z:A |  Sufity w podziemnej galerii  |  Paweł Mosor     
     
 
OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 15 000 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#62  ZA

 

 

Sufity w podziemnej galerii
/// Paweł Mosor /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Metro w Sztokholmie uważane jest za jedną z najdłuższych galerii sztuki na świecie. Każda stacja ma inny charakter – zachwyca strukturą sufitów i ścian, grą kolorów i nietuzinkową ekspozycją dzieł współczesnych artystów. Widać to także na niedawno oddanej do użytku stacji Sztokholm City, gdzie przy tworzeniu artystycznego sufitu zastosowano rozwiązania firmy Rockfon.
       
Sufity w podziemnej galerii
       
       

Mieszkańcy Sztokholmu odetchnęli z ulgą, gdy po wielu latach budowy, w lipcu 2017 roku otwarto sześciokilometrowy tunel między południowym Sztokholmem a dzielnicą Tomteboda. Pod ziemią kursują teraz pociągi lokalne, a na starych torach naziemnych pociągi regionalne i dalekobieżne. Do tej pory wszystkie składy korzystały z sieci naziemnej, co powodowało częste problemy komunikacyjne. Oczekiwanie na podziemny pociąg ma umilić podróżnym niepowtarzalna oprawa wnętrza stacji Sztokholm City, jednej z dwóch powstałych na nowej trasie.

 

Podróż pod miasto

Nowa stacja przypomina futurystyczną galerię sztuki. Na jej terenie obejrzeć można dzieła 8 szwedzkich artystów, m.in. Astrid Sylwan i Petera Svedberga. Istotną rolę w aranżacji wnętrza stacji odgrywa sufit inspirowany rzeźbą Ekstaza Świętej Teresy autorstwa Berniniego. Jego faliste kształty, projektu miejscowej artystki Karin Lindh, zapraszają odwiedzających w niezwykłą podróż pod powierzchnię miasta. Inspiracją dla artystki były też wnętrza europejskich katedr, a jej celem stworzenie przestrzeni współgrającej ze światłem, dokładnie tak, jak w dziele włoskiego rzeźbiarza. Artystyczna wizja autorki została zrealizowana dzięki systemowi monolitycznemu Rockfon® Mono® Acoustic. Stworzenie pofałdowanego sufitu o powierzchni 200 m2 w centralnym pomieszczeniu łączącym wejście z peronami było możliwe wyłącznie dzięki elastyczności i trwałości zastosowanych elementów.

 

Sufit w rękach artysty

– Potrzebowałam materiału, który wyglądałby jak tkanina – mówi Karin Lindh. – Rockfon® Mono® Acoustic jest niezwykle plastyczny i pozwala się dowolnie kształtować. Jego powierzchnia pozostaje jednolita i niesamowicie gładka. Rozwiązanie to gwarantuje jednocześnie osiągnięcie wyjątkowej atmosfery akustycznej, nawet w tak dużej i bardzo ruchliwej przestrzeni.

Projektant Per Gyllhammar odpowiedzialny zarówno za dizajn, jak i funkcjonalność nowej stacji metra, potwierdza rolę sufitu w kształtowaniu charakteru tego obiektu.

– W tym projekcie sufit został podniesiony do rangi sztuki. Jego kształt przywodzi na myśl gotycką katedrę – stwierdza architekt.

Mono – piękny i funkcjonalny
Niepowtarzalne sklepienie zostało stworzone przy wykorzystaniu płyt Rockfon Mono Acoustic Flecto, przeznaczonych do wykonywania sufitów o powierzchni niepłaskiej. Po zmontowaniu elementów systemu powstał sufit o jednolitej powierzchni, bez widocznych łączeń między płytami. Dodatkowo biała powłoka gwarantuje wysokie odbicie światła, co znacznie zmniejsza zapotrzebowanie na sztuczne oświetlenie. Unikatowość tego rozwiązania polega na nieograniczonych możliwościach kształtowania powierzchni, przy jednoczesnym zachowaniu monolitycznego wyglądu. System umożliwia także łatwą integrację elementów instalacji oraz ewentualną naprawę warstwy wierzchniej. Rozwiązanie Mono Acoustic zapewnia bardzo dobre pochłanianie dźwięku (do αw = 1,00, klasa A) oraz wysokie bezpieczeństwo pożarowe, spełniając tym samym wszystkie wymogi stawiane obiektom użyteczności publicznej.
 Koniec artykułu

 

 

> napisz do autora: pawel.mosor@rockfon.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#62
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.