OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 15 000 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#60  ZA

 

 

Obrazy w betonie
/// Andrzej Wójcik /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Matryce fotograwerowane to jeden z najbardziej rozpoznawalnych produktów firmy Reckli. Pozwalają przenieść dowolną grafikę lub zdjęcie na powierzchnię betonu architektonicznego. Obraz ukazuje się dzięki odpowiednio ukształtowanej strukturze, którą generuje światłocień. Nowa technologia wypłukiwania powierzchni daje architektom jeszcze większą swobodę fotokreacji na ścianach budynków.
       
Obrazy w betonie
       
       

Firma Reckli już od 50 lat zajmuje się produkcją elastycznych matryc do kształtowania powierzchni betonu. Oprócz ponad 250 autorskich struktur istnieje możliwość zaprojektowania dowolnej struktury indywidualnej. W technologii fotograwury, ostrość obrazu na powierzchni betonu uzależniona jest od kierunku padania światła. Powstały efekt dosłownie ożywia elewacje. Fotografia ukazuje się mniej lub bardziej dynamicznie w zależności od pozycji obserwatora.

 

Jak zrobić „nadruk” na betonie

Technologię fotograwerowania betonu pierwszy raz zastosowano w 2006 roku i od tego czasu zainteresowanie tym rozwiązaniem wśród architektów i inwestorów ciągle rośnie. Uwzględniając tak duże zapotrzebowanie, jak i pewne ograniczenia towarzyszące technologii Reckli Fotogravur (gdy światło pada na powierzchnię płyty fotograwerowanej z różnych źródeł, co ma miejsce we wnętrzach, obraz może być mniej czytelny), firma opracowała nowe rozwiązanie o nazwie Reckli Artico®.

Innowacyjna technologia pozwala uzyskać dowolny obraz czy grafikę na powierzchni betonu, niezależnie od kierunku padania światła. Polega ona na wypłukaniu cienkiej warstwy z powierzchni betonu. Do tego celu służą specjalne dezaktywatory, czyli środki chemiczne zaburzające wiązanie cementu. Nanoszone w postaci druku wielkoformatowego na specjalne folie, pozwalają na odsłonięcie kruszywa w wybranym miejscu (patrz kolejna strona).

 

Wymiary i kolory

Jedynym ograniczeniem narzucanym przez technologię są wymiary folii (2,15x25 m), na której drukowany jest wzór. Oczywiście istnieje możliwość łączenia kilku takich formatów, jednak odlanie tak dużej powierzchni w betonie to nie lada wyczyn, nie mówiąc już o montażu czy transporcie.

Dzięki technologii Reckli Artico®, ale też Reckli Fotogravur, architekci i projektanci mają ogromną swobodę w kreowaniu, począwszy od wyboru motywu, poprzez kolorystykę powierzchni, rodzaj kruszywa oraz format danych elementów. Dobór tych cech zależy tylko i wyłącznie od pomysłu na ostateczny wygląd danego obiektu – sam materiał jakim jest beton, może być dowolnie ukształtowany. Jako motyw można wykorzystać zdjęcie, obraz, grafikę albo rysunek.

Projektant może mieć wpływ także na kolorystykę płyt betonowych oraz wypłukiwanych miejsc. Zaczynając od barwienia samego betonu przez użycie konkretnego kruszywa, które będzie odsłonięte. Przykładowo zastosowanie białego cementu wraz z bazaltowym kruszywem da większy kontrast między powierzchnią gładką a wypłukaną.

 

Właściwości, rodzaje, montaż

Grafiki i zdjęcia odwzorowane za pomocą obu opisywanych technologii mają taką samą wytrzymałość jak cały element betonowy, ponieważ nie mamy tu do czynienia z nanoszeniem folii czy farby na beton. W przypadku fotograwerowania obraz uzyskuje się dzięki rozrzeźbieniu powierzchni a w technologii Reckli Artico® dzięki wypłukaniu powierzchni.
Technologia prefabrykacji betonu w Polsce stoi na bardzo wysokim poziomie, więc inwestorzy śmiało mogą liczyć na wytrzymałość rzędu kilkudziesięciu lat. Dodatkowo firma Reckli posiada całą gamę produktów, które zabezpieczą powierzchnię betonu przed czynnikami atmosferycznymi oraz przed graffiti.

Z wykorzystaniem matryc i form firmy Reckli można prefabrykować dwa rodzaje płyt. Pierwszy to płyty standardowo zbrojone stalą, których grubość będzie wynosiła co najmniej 5,5 cm. Mogą one mieć potężne wymiary – płyty elewacyjne 3x8 m wcale nie są tu rzadkością. Co więcej, takie prefabrykaty często są elementami konstrukcyjnymi lub samonośnymi.
Drugim rodzajem są płyty cienkościenne na bazie betonu GRC, w których rolę zbrojenia przejmują rozproszone włókna szklane lub polipropylenowe zwiększające wytrzymałość danego elementu. Ich wymiary mogą dochodzić w przypadku fasad do 1,5x4-5 m. Zaletą tej technologii jest lekkość samych betonów, co pozwala na zastosowanie płyt okładzinowych na fasadach wentylowanych.

Sposób montażu płyt uzależniony jest od rodzaju ściany nośnej. W przypadku ściany żelbetowej płyty betonowe montuje się na kotwach lub zawiesiach, a przy ścianach murowanych wykonuje się podkonstrukcję (stelaż), na której podwiesza się płyty.

 

***

Jednym z najważniejszych czynników, który pozwoli na uzyskanie spodziewanego efektu, kolorystyki czy odcienia betonu jest wykonanie próbki referencyjnej. Bardzo ważne jest również, aby dokładnie zaprojektować całą technologię mocowania. W ten sposób można już w fazie projektu przewidzieć problemy, które mogą się pojawić i mieć wpływ na wygląd danego obiektu.

Firma Reckli zachęca architektów do kontaktu z doradcami technicznymi, którzy pomogą dobrać odpowiednie technologie i solidnych wykonawców, dostarczą próbki produktowe oraz wstępnie oszacują koszty. Koniec artykułu

 

 

> napisz do autora: andrzej@reckli.pl

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#60
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.