OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 15 000 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#59  ZA

 

 

Spektakularny widok
na projektowanie

/// dr inż. arch. Magdalena Gruna /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Wysokościowca Złota 44 nie trzeba przedstawiać. Ten aktualnie jeden z najwyższych w Europie apartamentowców zmienił krajobraz tkanki miejskiej i stał się dobrze rozpoznawalnym, warszawskim obiektem. Budynek zaprojektowany przez znanego architekta Daniela Libeskinda we współpracy z polską pracownią Artchitecture, już na etapie prac projektowych był niemałym wyzwaniem. W sprostaniu temu zadaniu pomogło architektom oprogramowanie Vectorworks.
       
Spektakularny widok na projektowanie
       
       

Położona w samym sercu Warszawy Złota 44 stanowi nowoczesne tło zarówno dla pobliskich biurowców, jak i historycznej zabudowy miasta. Ten luksusowy wysokościowiec liczy sobie 192 metry wysokości i posiada 52 piętra z 287 apartamentami o średnim metrażu 120 m2. Ze względu na charakterystyczny kształt bryły często nazywany jest przez mieszkańców stolicy „żaglem”. Jednak prawdziwą inspiracją dla jego twórców było skrzydło orła – symbol Polski i wolności, zmieniającej się Warszawy, która wchodzi w żywą interakcję z mieszkańcami.

 

Projekt, który wiele wymagał

Główny projektant budynku, Daniel Libeskind to słynny amerykański architekt polskiego pochodzenia z bogatym światowym dorobkiem, który zaprojektował m.in. Muzeum Żydowskie w Berlinie i był autorem zagospodarowania obszaru Ground Zero powstałego po zniszczeniu w atakach terrorystycznych wież World Trade Centre w Nowym Jorku. Przy realizacji obiektu Złota 44 współpracował z polską pracownią Artchitecture.

– Projektowanie tak niestandardowych rozwiązań jest bardzo wymagające. Szczególnie, jeśli jak w przypadku tego budynku, każda kondygnacja i każde mieszkanie jest inne – mówi arch. Mark Kubaczka z biura Artchitecture. – Nie było tu mowy o kopiowaniu rzutu apartamentów. Wszystkie miały powstać od nowa, jako zupełnie unikatowe przestrzenie. Oznaczało to, że pracy było wyjątkowo dużo i potrzebowaliśmy narzędzia, które ją zoptymalizuje. Nie udałoby się to bez rozwiązań, które oferuje program Vectorworks – dodaje.

Z budową wysokościowców zawsze wiążą się szczególne wyzwania. Są to zarówno kwestie dyspozycji przestrzennej, jak też technologii i konieczności zastosowania specyficznych rozwiązań budowlanych. W przypadku Złotej 44 wiele z nich wynikało nie tylko z rozmiaru bryły, ale także z jej oryginalnego kształtu. Według założeń projektantów miała to być architektura oparta na krzywiznach przestrzennych.

– Długo staraliśmy się, aby ową krzywiznę wypracować – wspomina arch. Mark Kubaczka. – Poza tym, że wypukłość elewacji pełni rolę estetyczną, ma także wiele aspektów praktycznych. Przyczynia się m.in. do lepszego nasłonecznienia pomieszczeń. Uzyskanie końcowego efektu ułatwiła funkcjonalność programu Vectorworks, który pozwala na precyzyjną analizę nasłonecznienia obiektu. Przy tworzeniu unikatowej geometrii bryły pomocne okazały się zaawansowane funkcje modelowania.

 

Pod rękę z technologią

Z oprogramowania Vectorworks korzystają tacy słynni architekci, jak Toyo Ito czy Daniel Libeskind. Na początku – jeszcze pod nazwą MiniCAD – było ono dostępne wyłącznie na komputery Apple. Obecnie można korzystać z niego również na komputerach z systemem operacyjnym Windows.

– W 1990 roku, kiedy nasze biuro Artchitecture rozpoczynało pracę z programem, wydawało się, że nikt w Polsce o nim nie słyszał – opowiada arch. Mark Kubaczka. – Rozmaite zobowiązania projektowe zobligowały mnie do tego, żeby opanować go w tempie ekspresowym. Udało się to zaledwie w jeden weekend, co dowodzi niezwykłej intuicyjności tego narzędzia. To świetne połączenie programu CAD-owskiego, graficznego i modelera przestrzennego. Każdy bardzo szybko może nauczyć się nad nim panować.
Program Vectorworks umożliwia pracę zespołową i edycję tego samego projektu przez kilka osób jednocześnie. Do projektów można importować pliki obj, stl, 3ds i skp.

– Podczas pracy nad Złotą 44 funkcja importu różnych plików była dla nas bardzo istotna i to ona pomogła przezwyciężyć wiele wyzwań projektowych – mówi arch. Mark Kubaczka. – Jedno z nich to właśnie konieczność równoległego szkicowania aż sześciu pięter. Dzięki elastyczności Vectorworks, 26-osobowy zespół Artchitecture mógł w jednym czasie projektować kilka kondygnacji bryły. Sprawnie i z sukcesem.

W bibliotece oprogramowania Vectorworks znajdują się symbole, modele mebli i materiały licznych producentów z całego świata.

– Było to dla nas ogromnym wsparciem w trakcie przygotowywania zestawienia drzwi i okien – stwierdza projektant. – Budynek wykorzystuje olbrzymią liczbę elementów stolarki otworowej. Funkcja symboli sprawiła, że program przygotowywał takie wyliczenie za nas, a my mogliśmy skoncentrować siły na innych obszarach pracy projektowej.

 

Kompletny warsztat architekta

Od 1985 roku oprogramowanie Vectorworks służy jako narzędzie pracy architektom kubaturowym, architektom krajobrazu, projektantom ogrodów i wnętrz. Aktualnie korzysta z niego ponad pół miliona profesjonalnych użytkowników, którzy aktywnie działają na rzecz zmian w otaczającym nas świecie. Świat podlega nieustannej ewolucji, ale jedna rzecz pozostaje niezmienna: dobry projekt powstaje w głowie projektanta. Vectorworks umożliwia płynne przejście od inspiracji do gotowego projektu. Funkcjonalność programu obejmuje niemal cały zakres warsztatu architekta – od rysunku przez modelowanie przestrzenne, aż po rendering wizualizacji i przygotowanie dokumentacji projektowej. Vectorworks bazuje na procesie twórczym architekta, oprogramowanie pozwala na konceptualizację pomysłów, edycję i analizę projektu oraz jednoczesne generowanie rysunków, harmonogramów i detali technicznych, w tym rozwiązań konstrukcyjnych. Od 2015 roku program dostępny jest w polskiej wersji językowej.

 

Nowa edycja 2018

Vectorworks 2018 to wersja stanowiąca kamień milowy w zakresie użyteczności BIM, optymalizacji procesu projektowania i analizy. Posiada również wiele zintegrowanych funkcji, m.in. programowanie za pomocą skryptów graficznych Marionette, moduł kalkulacji energetycznych i renderingu oraz bardzo rozbudowaną funkcję tworzenia modeli trójwymiarowych.

– Podczas prac nad Vectorworks 2018 skupiliśmy się na optymalizacji i zwiększeniu efektywności procesu roboczego – mówi Biplab Sarkar, dyrektor generalny Vectorworks. – W przypadku BIM jest to szczególnie widoczne w zakresie opcji edycji bezpośrednio w oknie przekroju i oknie rozwinięć ścian wewnętrznych oraz w widoku wielopanelowym. Ulepszone zostało narzędzie Ściana, pozwalające precyzyjnie modelować ściany, dzięki czemu można uzyskać szczegółowy widok w przekroju oraz w rzucie głównym i pionowym. Bezpośrednia edycja warstwic w modelu terenu i ulepszone narzędzie do projektowania części widowni to kolejne przykłady optymalizacji możliwości programu.

Bez względu na wersję branżową, w pakiecie otrzymuje się w pełni zintegrowane, najwyższej klasy narzędzie renderowania. Renderworks działa w oparciu o wielokrotnie nagradzany silnik renderujący Maxon CineRender, umożliwiając tworzenie spektakularnych i precyzyjnych wizualizacji 3D, które na dowolnym etapie pracy można wkomponować w zdjęcia stanu faktycznego danej lokalizacji. Z kolei dzięki użyciu Vectorworks w kombinacji ze smartfonem i goglami VR, klienci będą mogli udać się na spacer przez wirtualną przestrzeń projektów.

Więcej informacji o możliwościach, jakie oferuje najnowsze oprogramowanie Vectorworks, znaleźć można na stronie internetowej www.vectorworks.pl/2018. Koniec artykułu

 

> napisz do autora: magdalena@designexpress.eu

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#59
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Architektura
mała i duża

Bartosz Wokan
RELACJA Z WYKŁADU
ARCH. FERNANDO MENISA
Muzyka rozwija obyczaje
arch. Konrad Karmański
arch. Michał Borowski
WYWIAD Z:A
Zawód architekta.
Co nim jest obecnie?

dziewięcioro architektów

RING OPINII
Podstawą jest
dobra umowa

arch. Łukasz Szlachcic
Herzog & de Meuron
WYWIAD Z:A
Romantyzm wyboru
arch. Piotr Glegoła
architekt IARP
FELIETON

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.