OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| STUDIUM PRZYPADKU |  PROMOCJA |
|_#51  ZA

 

 

Drugie życie kamienicy Raczyńskiego w Warszawie
/// Paweł Mosor /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Powstała na początku XX wieku. Pierwotnie miały się w niej znajdować zbiory książek i dzieł sztuki. Jednak hrabia Edward Raczyński postanowił, że stanie się apartamentowcem z ekskluzywnymi sklepami. Warszawska kamienica przy placu Małachowskiego i dobudowany do niej w drugiej połowie lat 40. biurowiec, przeszły w 2014 roku gruntowny remont i rozbudowę. W obiekcie zastosowano m.in. sufity monolityczne Rockfon® Mono® Acoustic.
       
Drugie życie kamienicy Raczyńskiego w Warszawie
       
       

Dzieje stołecznego budynku są niezwykle bogate i ciekawe. Początkowo znajdowała się w tym miejscu dwupiętrowa kamienica rodziny Krasińskich postawiona w dawnych ogrodach Czapskich. Została rozebrana w 1907 roku, kiedy rozpoczęto budowę nowego obiektu. Miał on pomieścić olbrzymie biblioteczne i artystyczne kolekcje (znane jako Biblioteka Ordynacji Krasińskich) rodzin Sieniawskich, Czartoryskich, Małachowskich, Czapskich i wreszcie Krasińskich. Ostatecznie jednak zbiory zostały zgromadzone w innym miejscu, a ukończona w 1910 roku kamienica stała się imponującym ówczesnym apartamentowcem z piękną przejezdną bramą, ekskluzywnymi handlowymi lokalami w dolnych kondygnacjach i przede wszystkim – z wielkimi witrynami wystawowymi na parterze i piętrze. Projektantem obiektu był Jan Heurich.

– Kamienica powstała w strefie granicznej dziewiętnastowiecznej i dwudziestowiecznej Warszawy – mówi architekt Andrzej Kaliszewski, odpowiedzialny za renowację obiektu.

 

Współczesne dzieje budynku

Efektowny stołeczny budynek miał sporo szczęścia w czasie II wojny światowej. We wrześniu 1939 roku wnętrze kamienicy uległo zniszczeniu, ale konstrukcja pozostała nienaruszona. Podczas okupacji budynek był siedzibą niemieckiego Arbeitsamtu. Potem w czasie Powstania Warszawskiego budynek również został uszkodzony, ale nie zniszczony. Odbudowę i przebudowę kamienicy przeprowadzono w latach 1947-1949 według projektu arch. Bohdana Pniewskiego, m.in. usunięto imponujące witryny sklepowe, a od strony ulicy Traugutta dobudowany został pięcioosiowy segment. W okresie PRL-u mieściło się tutaj Ministerstwo Poczt i Telegrafów. W 1965 roku budynek wpisano do rejestru zabytków.

Po roku 1989 kamienica kilka razy zmieniała właścicieli. Najpierw w 2008 roku kupiła ją firma Dom Development, potem właścicielem było przedsiębiorstwo Hochtief Development Polska, które rozpoczęło proces przebudowy. Ostatecznie prace zakończył Kulczyk Silverstein Properties. Projekt architektoniczny opracowała pracownia Andrzej i Barbara Kaliszewscy, Bohdan Napieralski Architekci sp. z o.o.

Kamienica wraz z dobudówką Pniewskiego przeszła gruntowny remont i przebudowę, m.in. przywrócono witryny na parterze (znów mają tu działać sklepy), a na wolnej do tej pory działce za kamienicą stanęło nowe skrzydło – pięciokondygnacyjny biurowiec.

 

 

Z certyfikatem i klasą

W nowej części znalazły się powierzchnie biurowe, ale też np. miejsce na kawiarnię. Aktualnie w skład przebudowanego kompleksu wchodzi istniejący budynek biurowy o powierzchni 5020 m2, nowa część biurowa o powierzchni 8113 m2 oraz 1550 m2 powierz-chni handlowej i magazynowej. Budynek po remoncie i przebudowie uzyskał biurową klasę A. Zespół biurowy otrzymał także certyfikat środowiskowy BREEAM z oceną „Very Good”, dzięki zastosowaniu najnowszych, ekologicznych rozwiązań budowlanych, w tym m.in. akustycznych sufitów podwieszanych. W 2014 roku nowoczesny obiekt biurowy został doceniony przez magazyn branży nieruchomości Eurobuild CEE i otrzymał nagrodę w kategorii Budynek Biurowy Roku.

– W zakresie sufitów inwestor wymagał rozwiązań akustycznych. Projekt zakładał eleganckie, wpisujące się w charakter budynku sufity monolityczne. W trakcie poszukiwań trafiliśmy na śnieżnobiały system Rockfon® Mono® Acoustic, który spełniał w stu procentach oczekiwania inwestora i nasz zamysł – mówi architekt Andrzej Kaliszewski.

 

Bezproblemowy montaż

Montaż systemu Mono (między innymi w holu części biurowej) został przeprowadzony przez certyfikowanych wykonawców z firm Konior i Mawex.

– Płyty Mono dają dużą swobodę projektowania i znajdują zastosowanie zarówno w nowych, jak i poddawanych renowacji budynkach, co doskonale widać w kamienicy Raczyńskich. Sufit monolityczny sprawdził się zarówno w budynku historycznym, jak i w nowoczesnym, dobudowanym obiekcie biurowym – mówi Marek Pawlak, właściciel firmy Mawex.

Sufit monolityczny Rockfon® Mono® Acoustic wykonuje się podobnie jak sufit z płyt gipsowo-kartonowych.
– Do podwieszonej konstrukcji mocuje się panele sufitowe, spoiny uszczelnia szpachlą, a następnie szlifuje. Na całość natryskuje tynk, który daje gładką, jednolitą powierzchnię, podobną do tej wykonanej z płyt g-k. Różni się jednak od strony technicznej, ponieważ zapewnia doskonałe właściwości akustyczne, ochronę przeciwpożarową i odporność na wilgoć. Ponadto pozwala na estetyczną integrację systemów HVAC czy oświetlenia. Zapewnia szerokie możliwości aranżacyjne, co szczególnie doceniają najemcy powierzchni – podkreśla Andrzej Konior, właściciel wykonawczej firmy Konior.
 Koniec artykułu

 

 

> napisz do autora: pawel.mosor@rockfon.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#51
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.