OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#51  ZA

 

 

Sufity do przestrzeni
wspólnych w biurach

/// Maciej Kiepal /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Trudno dziś wyobrazić sobie przestrzeń biurową bez podziału na strefy. Trzy spotykane najczęściej to: strefa przeznaczona do indywidualnej pracy w pełnym skupieniu, strefa administracyjna, gdzie znajduje się np. kuchnia i wreszcie strefa, która zaczyna odgrywać kluczową rolę w wielu firmach – czyli tzw. collaboration area, miejsce przeznaczone do komunikacji i pracy grupowej. Aby strefa ta dobrze spełniała swoją funkcję musi zostać prawidłowo zaprojektowana i wyposażona.
       
Sufity do przestrzeni wspólnych w biurach
       
       

Pojawienie się strefy wspólnej w projektach przestrzeni biurowych to świadectwo zmian pokoleniowych i biznesowych: zatrudnianie młodych pracowników, przestawienie biznesu na pracę spoza biura, coraz bardziej powszechny warsztatowy model pracy nad projektem wiążący się ze współdziałaniem osób z różnych działów firmy... W praktyce nowa strefa oznacza miejsca do bardzo różnych form pracy: od zespołowej w dużych czy mniejszych grupach, poprzez spotkania dwuosobowe, aż po przestrzeń do rozmów telefonicznych. Zaprojektowanie takiej strefy to wyzwanie dla architektów, musi ona bowiem dawać komfort pracy samodzielnie i w grupach. Zadanie tym trudniejsze, że są to zazwyczaj duże, otwarte powierzchnie. Kluczowa staje się więc właściwa akustyka.

 

Koniec z gabinetami

Przykład prawidłowo zaprojektowanej i wyposażonej przestrzeni wspólnej można znaleźć w nowym biurze warszawskiej firmy EY. Zajmuje ona kilka pięter w jednym z najnowocześniejszych biurowców w stolicy – Rondzie 1. Kilka miesięcy temu zakończył się tam gruntowny remont, w wyniku którego zlikwidowano 144 gabinety. Powstało wiele wspólnych przestrzeni służących planowanym spotkaniom i mniej formalnym rozmowom.

W odnowionej siedzibie EY wystrój wnętrz był jednak równie ważny jak kwestie odpowiednio zaplanowanej akustyki. Z pracownikami i architektami dyskutowane były tak szczegółowe elementy jak kolorystyka, materiały wykończeniowe, a nawet ustawienie sof wypoczynkowych. Stąd też decyzja o montażu oryginalnych w formie akustycznych sufitów podwieszanych. Wybrane rozwiązania zastosowano odpowiednio do funkcji danego pomieszczenia.

 

Konferencje pod bafflami

W salach konferencyjnych architekci zazwyczaj stosują panele tworzące płaską powierzchnię. Jednak w biurze EY zdecydowano się na unikalne rozwiązanie jakim są pionowe Metal Baffles – akustyczne panele pochłaniające. Rozwiązanie to wpływa także na podniesienie zrozumiałości mowy. Kolorystyka płyt dobrana została do konkretnego pomieszczenia: w części sal podwieszono białe Metal Baffles w systemie V-P 500, w innych salkach metalowe perforowane w kolorze szarości (współgrające z barwą wykładziny), a w jeszcze innych zdecydowano się na panele w kolorze czarnym.

 

Kuchnie w dużej bieli

W kuchniach pracowniczych zamontowano metalowy biały, ażurowy sufit z płyt Cellio C36. Wszystkie kuchnie zostały potraktowane nie tylko jako pomieszczenia administracyjne, ale też miejsca nieformalnych rozmów i spotkań pracowników, gdzie można omawiać sprawy związane z projektami. Stąd powierzchnia każdej z nich powiększona została czterokrotnie.

 

Wyspy pracy wspólnej

Nad otwartymi miejscami w strefach pracy wspólnej (organizowanych na fotelach i przy mniejszych stołach konferencyjnych) wykorzystano akustyczne wyspy z linii Optima Canopy. Okrągłe podwieszane panele kształtują przyjazną akustykę, ponieważ pochłaniają dźwięki wszystkimi powierzchniami (górną, dolną oraz bocznymi). Dodatkowo ich biała powierzchnia pomaga doświetlić pomieszczenie, poprzez odbicie światła, a niecodzienny kształt stanowi wyraźny element dekoracyjny w spokojnym, pastelowym wnętrzu.

 

Sposób na rozmowy telefoniczne

Największym wyzwaniem akustycznym podczas aranżacji strefy wspólnej pracy są zwykle części, w których zaplanowano miejsca do rozmów telefonicznych. Czasem w biurach wydziela się specjalne zamykane „budki”. Jak podkreśla Julian Treasure, światowej sławy ekspert od dźwięków i ich wpływu na ludzi (współpracujący z firmą Armstrong): głośna rozmowa telefoniczna w biurze to niechciany dźwięk, który dekoncentruje. W sali firmy EY wyposażonej w samodzielnie stojące fotele, które przeznaczone są m.in. do telefonicznych konwersacji, na suficie zainstalowano, wiszące w szeregu, pionowe akustyczne panele Metal Baffles. Rozstaw poszczególnych płyt wynosi kilkaście milimetrów, a dzięki wkładom akustycznym z miękkiej wełny mineralnej umieszczonym wewnątrz metalowej kasety uzyskuje się wysoki współczynnik pochłaniania hałasu.
Rosnąca popularność otwartych przestrzeni wspólnej pracy powinna iść w parze ze zrozumieniem konieczności dbania o przyjazną akustykę. Wolnostojące fotele, skupiska miękkich puf, czy stoły w kuchni, wokół których gromadzą się ludzie, mimo swej otwartości nie powinny tworzyć atmosfery, w której pracownik będzie czuł się niekomfortowo. Odpowiednio dobrane rozwiązania akustyczne wpłyną na większe skupienie, kreatywność i lepsze samopoczucie pracowników. Koniec artykułu

 

 

> napisz do autora: mkiepal@armstrongceilings.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#51
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.