OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  PROMOCJA |
|_#51  ZA

 

 

Nowoczesne biura:
co doceniają użytkownicy?

/// Magda Szubert /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Oczekiwania wobec nowoczesnej powierzchni biurowej są coraz większe, dlatego coraz częściej prowadzi się badania satysfakcji i obserwacje zarówno przed procesem projektowania, jak i w trakcie użytkowania biura. Wyłania się z nich dość jednolity obraz – projekty nowoczesnych biur w coraz większym stopniu wspierają współpracę i umożliwiają lepsze wykorzystanie przestrzeni. To, na co najbardziej narzekają użytkownicy, to wciąż kwestie związane z warunkami fizycznymi – akustyką i jakością powietrza.
       
Nowoczesne biura: co doceniają użytkownicy?
       
       

W ubiegłym roku przeprowadzono ankietę dotyczącą satysfakcji ze środowiska pracy w polskich biurach. Blisko 50% pracowników, ankietowanych przez agencję JLL wraz z firmą Skanska, stwierdziło, że w pracy najbardziej przeszkadza im hałas. Ten problem był wymieniany nawet częściej niż źle działająca klimatyzacja.

Co zastanawiające, w dużym badaniu przeprowadzonym w Holandii, obejmującym 20 biur zaaranżowanych zgodnie z koncepcją Activity Based Working i ankiety z udziałem 2700 pracowników, także okazało się, że hałas jest najczęściej wymienianym problemem. Stwierdzono, że powodem jest przeznaczenie zbyt małej przestrzeni na tradycyjne stanowiska pracy i jej nieodpowiednie przygotowanie pod kątem akustyki.

 

Kontrola dźwięku w biurze

W nowoczesnym biurze na etapie projektowania celem jest ograniczenie zasięgu odgłosów rozmów. Osoby znajdujące się od siebie w niewielkiej odległości powinny móc sprawnie współpracować, bez zakłócania pracy osób siedzących dalej. Ograniczenie zakłóceń akustycznych dotyczy zwłaszcza kilku stref: hałasu przenoszonego między poszczególnymi stanowiskami pracy, ciągami komunikacyjnymi a stanowiskami pracy oraz strefami spotkań ad hoc a stanowiskami pracy. By osiągnąć ten cel, przy pomocy materiałów akustycznych (sufitów podwieszanych lub wolnowiszących, paneli i ekranów nabiurkowych lub wolnostojących o odpowiedniej wysokości) wydziela się strefy i podstrefy akustyczne. Określa się optymalne parametry materiałów dźwiękochłonnych, ich formę, lokalizację i ilość, tak by osiągnąć warunki odpowiednie do charakteru czynności wykonywanej w danym miejscu.

Tworzenie stref akustycznych wspierają specjalne meble, na przykład sofy w formie kapsuł do prowadzenia rozmów. Do uzyskania pożądanego efektu potrzebne jest jednak kompleksowe podejście – zastosowanie jedynie mebli w twardym wnętrzu nie przynosi pożądanego skutku. Fale dźwiękowe w takim przypadku odbijają się od twardego stropu ponad ekranem nabiurkowym lub kanapą i hałas rozchodzi się do dalszej części pomieszczenia.

W standardowo wykończonym biurze rozmowa prowadzona przy biurku czy w ciągu komunikacyjnym może przeszkadzać osobom pracującym w promieniu nawet 17 m. Zastosowanie odpowiednich materiałów akustycznych w aranżacji biura może ograniczyć zasięg odgłosu rozmów do 10 lub nawet 7 m. W praktyce oznacza to sprawną komunikację z najbliższymi współpracownikami i brak zakłóceń ze strony osób, które siedzą dalej i nie są powiązane zadaniami.

Dobrym punktem startowym do projektowania biura typu open space jest polska norma PN-B-02151-4. Jej wymagania odnoszą się do minimalnej całkowitej chłonności akustycznej pomieszczenia w odniesieniu do jego powierzchni. Bardzo przydatna, szczególnie w przypadku dynamicznych biur o zróżnicowanej powierzchni ze strefami spotkań ad hoc i kawiarkami w centrum biura, jest międzynarodowa norma PN-EN-ISO 3382-3. Określa ona m.in. minimalny zanik przestrzenny dźwięku mowy i maksymalny zasięg zrozumiałej mowy.

 

Nowe materiały akustyczne i parametry

Nowe materiały pozwalają pogodzić trend eksponowania stropów z uzyskaniem dobrej akustyki biura. Przykładem są baffle – płyty dźwiękochłonne instalowane pionowo, czy akustyczne panele ścienne o coraz atrakcyjniejszym wzornictwie. Z rynków, gdzie biura wielkoprzestrzenne istnieją od wielu lat, docierają do nas także nowe parametry ułatwiające wybór odpowiednich materiałów dźwiękochłonnych. Na przykład Articulation Class (AC – wskaźnik prywatności mowy) określa zdolność sufitu do tłumienia hałasu mowy. Różnice w efektywności sufitów o różnym AC w biurze typu open space przedstawić najlepiej na przykładzie. Za punkt odniesienia wybrano spadek poziomu dźwięku mowy o 10 dB, ponieważ taką wartość odbieramy jako obniżenie dźwięku o połowę, przy czym zakłada się, że rozmowa na poziomie ok. 47 dB już nam nie przeszkadza. Porównano identyczne biura, ale różniące się zdolnością sufitu do tłumienia dźwięku mowy. W biurze z sufitem o wartości AC=200 poziom dźwięku obniża się o 10 dB w odległości ok. 7 metrów od osoby mówiącej, a w przypadku sufitu o AC=150 dopiero w odległości 17 m. Oznacza to, że w promieniu 17 m od osoby mówiącej rozmowa wciąż przeszkadzała osobom tam pracującym.

 

Jakość powietrza w biurach

Na jakość powietrza w pomieszczeniach wpływają decyzje podejmowane na różnych etapach powstawania budynku i aranżacji jego wnętrza. Dotyczą one m.in. układu wentylacyjnego i jego wydajności, uwzględnienia czujników dwutlenku węgla, jak również zastosowania nisko- i zeroemisyjnych materiałów budowlanych i wykończeniowych. Wybór wykładzin i sufitów podwieszanych o niskiej lub zerowej emisji lotnych związków organicznych i formaldehydu, w dużym stopniu przekłada się na jakość powietrza wewnątrz – podłoga i sufit to dwie największe powierzchnie w nowoczesnych biurach.

Oznaczenie CE w przypadku materiałów budowlanych i wykończeniowych przewiduje dwie klasy emisji dla formaldehydów: E1 i E2. Dla klasy emisji E1 wartością maksymalną jest 124 µg/m3. Ze względu na małą restrykcyjność tych regulacji, w poszczególnych krajach funkcjonują znakowania uzupełniające. Francuska klasyfikacja przewiduje klasy emisji od C (najgorsza) do A+ (najlepsza, emisja najniższa). Aby uzyskać klasyfikację A+, udział produktu w emisji formaldehydu nie może przekraczać 10 μg/m3 powietrza, a więc 12 razy mniej niż przewiduje to klasyfikacja CE. Wszystkie sufity akustyczne Ecophon, jako jedne z niewielu na rynku, spełniają najbardziej restrykcyjne wymagania klasy emisji A+. Wynika to z zastosowania w płytach Ecophon neutralnego dla zdrowia lepiszcza pochodzenia roślinnego, podczas gdy na rynku stosuje się wciąż lepiszcze ropopochodne, które jest źródłem znacznie wyższej emisji lotnych związków organicznych i formaldehydu.

 

Nowa rola rozwiązań technicznych

Traktowanie biura jako narzędzia do przyciągania talentów czy zwiększania efektywności, poszerza spojrzenie na rozwiązania techniczne stosowane w tego typu obiektach. Oprócz wydajności, zgodności z normami i optymalizacji kosztów, w coraz większym stopniu uwzględnia się teraz także to, jak dane rozwiązanie techniczne wpłynie na środowisko wewnętrzne – czy odpowiednio wesprze aspekty, które są kluczowe dla sprawniejszego wykonania danej czynności. Taką potrzebę potwierdzają wyniki badań wśród pracowników – najbardziej uciążliwe są dla nich kwestie wydawałoby się podstawowe, jak hałas czy jakość powietrza.

By ograniczyć zakłócenia akustyczne, do akustyki należy podejść całościowo, a pracę nad nią rozpocząć na możliwie wczesnym etapie. Ważne są nie tylko rozwiązania, ale także specjalistyczna wiedza dotycząca planowania akustyki i zdrowego środowiska pracy w biurze. Jak pokazuje doświadczenie z wielu projektów, kompleksowe podejście pozwala znacząco zwiększyć satysfakcję użytkowników z nowego biura. Koniec artykułu

 


Na zdjęciu: Sufit Ecophon Master Matrix jako jedyny element silnie dźwiękochłonny w industrialnym wnętrzu biura KVL w Holandii.

 

 

> napisz do autora: magda.szubert@saint-gobain.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#51
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.