OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| DOŚWIADCZENIA ZAWODOWE |  |
|_#49  ZA

 

Ścieżki projektowe
/ konsekwentna ewolucja

/// Bartosz Wokan, redakcja Z:A /// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Architekt Robert Konieczny podczas interesującej prelekcji na tegorocznej Budmie opowiadał o ścieżkach projektowych, którymi podąża prowadzona przez niego pracownia KWK Promes. Jednak prezentacja projektów to tylko jedna strona tego wystąpienia. Równie istotna była opowieść o trudnej drodze do osiągnięcia sukcesu w polskiej architekturze oraz żelaznej konsekwencji w podejściu do pracy.
       
Ścieżki projektowe / konsekwentna ewolucja
       
       

Wykład gwiazdy światowej architektury to już stała pozycja w programie wydarzeń współorganizowanych przez Izbę Architektów RP i Międzynarodowe Targi Poznańskie. Wiele osób przyjeżdża na targi Budma przede wszystkim dla tej atrakcji. W tym roku w Sali Ziemi miał wystąpić pracujący w Niemczech izraelski architekt Zvi Hecker – jednak z przyczyn zdrowotnych nie przyjechał do Poznania. I stąd wyłom w budmowej tradycji – na mównicy po raz pierwszy stanął architekt z Polski, właściciel pracowni KWK Promes Robert Konieczny. Od razu należy powiedzieć, że było to wystąpienie niezwykle udane. Z pewnością pomógł fakt, że wykład prowadzony był po polsku. W zeszłych latach tłumacze nie zawsze radzili sobie z fachowym słownictwem i brakowało im szerszej architektonicznej wiedzy. Jednak nie można zrzucić wszystkiego na karb języka.

O sukcesie wykładu Koniecznego zadecydowała też charyzma mówcy oraz omawiane charakterystyczne projekty w połączeniu ze szczerymi słowami jak wiele kosztował go sukces w świecie architektury. Dowiedzieliśmy się, że swój wielki talent wsparł tytaniczną pracą i wieloma latami poświęceń. A dodatkowo potrafił opowiedzieć o tym w atrakcyjny sposób. Większość zebranych z pewnością dobrze zna realia, w jakich muszą działać polscy architekci. Okazało się, że z tymi realiami zderzył się także jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich projektantów. Mam wrażenie, że dla wielu słuchaczy, szczególnie tych młodych, dopiero zaczynających pracę zawodową, budmowy wykład był ważną lekcją. Zresztą przypuszczenia te potwierdziły pytania zadawane po zakończeniu wykładu

 

Trzy ścieżki KWK

Robert Konieczny rozpoczął od przedstawienia ciekawej syntezy działalności KWK Promes (nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwisk założycieli Konieczny Wolnik Konieczny – przyp. red.).

rzybrała ona postać naszkicowanych, na odwrocie rysunków córki, meandrujących sinusoid – ścieżek projektowych, którymi biuro podąża od początku swojej działalności (a nawet wcześniej). Główną osią wykładu były budynki wystawienniczo-muzealne i te właśnie obiekty zostały zaznaczone chronologicznie na linii prostej. Pozostałe obiekty znalazły się poza tą linią (ale z zachowaniem porządku chronologicznego). Następnie przez narysowany zbiór punktów autor przeprowadził trzy linie, symbolizujące trzy ścieżki rozwoju architektury w katowickiej pracowni: linię topograficzną, niematerialną i mobilną. Z wykresu czytelnie wynikało, która linia bądź linie miały dominujący wpływ na konkretne obiekty. Ale rysunek pozwalał się też dobrze zorientować w tym, jak i z jaką konsekwencją o architekturze myśli katowicki projektant.

Na ścieżce topograficznej znalazły się te budynki z portfolio pracowni, które „znikają, rozmywają się w przestrzeni, w taki sposób, że nie wiadomo, gdzie się zaczynają a gdzie kończą”. Architekt przyznał, że takie podejście od dawna go fascynuje i rzeczywiście – „ukrywanie” budynków w zastanym terenie to od lat charakterystyczny motyw architektury KWK Promes. Ścieżkę niematerialną z kolei cechuje zjawiskowość i ulotność wypełniająca architekturę. Pewne jej elementy, czasem oparte na technologii, czasem na siłach natury, powodują, że jest ona taka a nie inna. I wreszcie ścieżka mobilna, najbardziej kojarzona z pracownią, oznaczająca korzystanie z dużej ilości elementów ruchomych w architekturze: ścian, przegród, klap, elementów obrotowych.
– Trzy kreski widoczne na wykresie pokazują trzy ścieżki projektowe, trzy motywy w naszych projektach, które przeprowadzą nas przez dzisiejszą prezentację – podsumował swoje wprowadzenie Konieczny. – Będzie ona dotyczyła muzeów, które zaprojektowaliśmy. Pomimo że pierwszym budynkiem publicznym zrealizowanym przez KWK jest Centrum Dialogu Przełomy (obiekt został ukończony w 2016 roku – przyp. red.), chciałbym pokazać, że nie do końca oddaje to stan rzeczy. Uważam, że architekt jest przede wszystkim od projektowania – a czy się potem realizuje jego projekty czy nie, to już niezależny temat – dodał.


 

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Cały artykuł możesz przeczytać w numerze Z:A_#49
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.