OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| STUDIUM PRZYPADKU |  PROMOCJA |
|_#48  ZA

 

 

Widownia z potencjałem
/// Joanna Machaj /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Koncerty symfoniczne i rockowe, spektakle teatralne, pokazy mody, targi, konferencje... W Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki w Toruniu mogą się odbywać rozmaite wydarzenia. Organizowanie tak szerokiego zakresu imprez ułatwia unikalne rozwiązanie mobilnej widowni, opracowane specjalnie dla tego budynku.
       
Widownia z potencjałem
       
       

CKK Jordanki powstało w sercu Torunia, w bliskim sąsiedztwie Starego Miasta, w miejscu niszczejącego parku, od którego przejęło nazwę. Wielofunkcyjny obiekt o powierzchni 22 tys. m² nie tylko stanowi siedzibę Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, ale zaplanowany został z myślą o organizowaniu tam różnorodnych wydarzeń kulturalnych, kongresów czy targów. Charakterystyczna bryła budynku to wizja hiszpańskiego architekta Fernando Menisa (Menis Arquitectos), który w 2008 r. wygrał konkurs, pokonując 21 rywali. Architekt podkreśla, że inspirował się historią i architekturą Torunia – zwłaszcza gotycką zabudową starówki. Równie ważne jak historyczny kontekst było nawiązanie do natury. Projekt został doceniony podczas Światowego Festiwalu Architektury w Barcelonie jesienią 2010 r., gdzie otrzymał tytuł najlepszego obiektu kulturalnego przyszłości.

Budynek Centrum mieści w sobie salę koncertową (1012 m² dla 882 widzów) oraz salę kameralną (315 m² dla 287 widzów). Ponadto posiada trzy modularne sale konferencyjne, restaurację, profesjonalną salę prasową, studio nagrań oraz podziemny parking dla 185 samochodów. Aby obiekt mógł spełniać jak najwięcej zróżnicowanych funkcji, dużą wagę przy jego tworzeniu przykładano do elastyczności rozwiązań. Przewidziano to już w konstrukcji budynku. Ściany pomiędzy salami koncertową i kameralną można zdemontować i zorganizować wydarzenie w jednej, dużej przestrzeni. Taki scenariusz jest możliwy na przykład w przypadku koncertów symfonicznych. Jednak decydujące znaczenie dla swobody aranżowania sal miało wyposażenie ich w innowacyjny system mobilnej widowni.

 

Ile wydarzeń, tyle konfiguracji

– Naszym głównym celem było stworzenie obiektu wielofunkcyjnego, w którym można ustawić trybuny w różnych konfiguracjach, w zależności od wydarzenia – podkreśla Grzegorz Grabowski, prezes Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki. – Podjęliśmy w tym zakresie współpracę z marką Forum Seating, należącą do Grupy Nowy Styl. Projekt mobilnej widowni w trakcie realizacji ewoluował, testowaliśmy rozmaite rozwiązania proponowane przez wykonawcę, zgłaszaliśmy swoje sugestie i wspólnie doskonaliliśmy produkt.

– Postawiono przed nami nie lada wyzwanie – potwierdza Piotr Ernt, Project Manager Forum Seating. – Mieliśmy przygotować widownię, którą z łatwością można by dostosować do potrzeb danej imprezy, a nawet zupełnie zdemontować. W dodatku musiała ona pasować do niecodziennego wystroju wnętrza. Specjalnie dla CKK Jordanki opracowaliśmy nowatorską koncepcję wielofunkcyjnej widowni skonstruowanej na stabilnych, metalowych stelażach. Poszczególne moduły można ze sobą łączyć niczym klocki i układać z nich odpowiednie konfiguracje.

W podstawowej wersji trybuny ustawione na dwóch oddzielnych salach liczą po 17 rzędów i mieszczą odpowiednio 490 miejsc w sali koncertowej i 287 miejsc w sali kameralnej. Oprócz tego są jeszcze moduły z fotelami na ruchomych zapadniach przed sceną i stałe miejsca na balkonach. Jeśli wydarzenie wymaga połączenia obu sal, scena jest ustawiana w centrum, po lewej stronie montuje się 9 rzędów mieszczących 185 miejsc, a po prawej – 8 rzędów na 232 miejsca. Dodatkowo w przestrzeni sali kameralnej montuje się 12 rzędów na 204 miejsca. Z kolei dla potrzeb pokazu mody ustawia się naprzeciw siebie dwie widownie 6-rzędowe, z których każda mieści 174 miejsca. Niewykorzystane moduły składuje się w magazynie pod sceną.

 

 

Mobilne, ale stabilne

System widowni mobilnej składa się z 3-rzędowych trybun umieszczonych na ruchomej konstrukcji o różnej wysokości, po bokach wyposażonych w barierki zapewniające bezpieczeństwo. Poszczególne moduły są wypoziomowane względem siebie i spinane w stałym miejscu. Istnieją dwa rodzaje modułów: jedne mają fotele zamontowane w dwóch rzędach i barierki, drugie stanowią elementy podbudowy o różnej wysokości. W podstawowej konfiguracji najwyższa wieża składa się z ustawionych na sobie dwóch modułów podbudowy i modułu z krzesłami. Mierzy ona 5,5 m wysokości i waży prawie 1,5 tony, a mimo to mogą ją przesunąć zaledwie trzy osoby, ponieważ, tak jak wszystkie elementy trybun, jest ustawiona na samoskrętnych kółkach z hamulcem. Widownię można łatwo zmontować – wystarczy zatrzasnąć zapięcia znajdujące się na górze każdego modułu.

 

Komfort i dizajn

Tworząc mobilną widownię, zadbano nie tylko o elastyczność ustawienia i dobrą widoczność z każdego miejsca na sali, ale także o komfort siedzenia widzów. W CKK Jordanki zostały zamontowane fotele o melodyjnej nazwie Polyphony, zaprojektowane przez arch. Tomasza Koniora i wyprodukowane przez Grupę Nowy Styl. Ergonomiczne fotele są wyposażone w stałe oparcie i siedzisko z grawitacyjnym systemem składania. Pokryte są odporną na odkształcenia pianką poliuretanową, a nogi stanowi lakierowana na czarno sklejka z podłokietnikiem w kształcie podwójnej fali. Fotel Polyphony, dzięki swoim właściwościom, doskonale nadaje się do obiektów muzycznych. Jego parametry akustyczne mogą być każdorazowo dostosowywane do konkretnego budynku. Ten model wykorzystany został także w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Ponieważ marka Forum Seating dba zarówno o funkcjonalność, jak i efektowny wygląd swoich produktów, przy ich tworzeniu współpracuje z architektami i projektantami (m.in. Tomaszem Koniorem, Stanisławem Charaziakiem czy Rebeccą Stewart). W przypadku obiektów muzycznych duże znaczenie ma również akustyka, dlatego prowadzi się badania w porozumieniu z takimi renomowanymi pracowniami jak Nagata Acoustic i Artec.

 

Sukces i kolejne wyzwania

– Z dumą mogę powiedzieć, że nasze marzenie udało się zrealizować – mówi Grzegorz Grabowski z CKK Jordanki. – Jakiś czas temu odbywał się u nas charytatywny bal Marszałka Województwa, na który całkowicie zdemontowaliśmy widownię (moduły przetransportowaliśmy pod scenę dzięki zapadniom) i rozłożyliśmy parkiet. Gościliśmy także orkiestry symfoniczne i wykonawców muzyki rockowej, których słuchało ponad tysiąc osób w połączonych salach koncertowej i kameralnej. Jednak potencjał mobilnej widowni jest znacznie większy i mamy zamiar go wykorzystywać.

Zaprojektowanie mobilnej trybuny to nie pierwsze i nie ostatnie wyzwanie, jakiego podjęło się Forum Seating. Wyposażyło już siedzibę NOSPR w Katowicach oraz Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, spełniając wysokie wymagania względem akustyki. Stworzyło także fotel, który wpisał się w klimat Leicester Square Theatre w Londynie. Dostarczyło również siedziska na Stadion Narodowy i wszystkie inne polskie stadiony Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku oraz na dwa stadiony we Francji (w Lyonie i Nicei), na których będą rozgrywane tegoroczne Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Obecnie w porozumieniu z konserwatorem zabytków pracuje nad fotelem do Sali Kongresowej w Warszawie, który jest inspirowany modelem znajdującym się tam przez lata, ale będzie znacznie bardziej ergonomiczny i nowoczesny pod względem wykorzystanych rozwiązań. Koniec artykułu

 

 

 

> napisz do autora: joanna.machaj@nowystylgroup.com

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#48
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.