OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| STUDIUM PRZYPADKU | WĘDRÓWKI: WIEDEŃ |
|_#46  ZA

 

 

Wiedeń. Najlepsze
miasto do życia

/// arch. Tadeusz Barucki, architekt IARP /// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Gdzie szukać wizytówki miasta położonego nad pięknym, modrym Dunajem, żyjącego w rytmie walców całej rodziny Straussów, a jeżeli ktoś woli to również muzyki Schuberta, Beethovena czy Mozarta... Może w wiedeńskiej kawiarni, która swe korzenie ma bardzo polskie, bo z naszej wiedeńskiej wiktorii się wywodzi, a więc przy filiżance kawy, torcie wiedeńskiego Sachera lub kawałku strudla? Może przy śniadaniu z jajkiem po wiedeńsku, w szklance, z chrupiącą kajzerką, które tak uwielbiał Miłościwie Panujący Cesarz Franciszek Józef? A może jednak przy stołach wystawionych w czasie winobrania na ulice Grinzingu, przy których Wiedeńczycy bawią się i piją Heuringera, pierwsze, młode wino ze zbiorów?
       
Wiedeń. Najlepsze miasto do życia
       
       

Wspaniale i lekko byłoby pisać o wiedeńskich cukierenkach, muzyce Mozarta, winobraniu i młodym winie... Coś mi jednak podpowiada, że na łamach architektonicznego czasopisma takich kulinarno-towarzyskich wizytówek miasta (poza wstępem przenoszącym nasze umysły w lokalny koloryt) nazbyt szczegółowo opisywać nie wypada...

Na początek wędrówki proponuję więc skierować nasze kroki ku muzeom przy Placu Marii Teresy, następnie ku wielokrotnie przebudowywanemu Hofburgowi z jego ujeżdżalnią i baletem białych koni, i wreszcie ku historycznemu symbolowi miasta, gotyckiej katedrze św. Szczepana |3|.
Jest w tym już trochę architektury, ale jeszcze jej więcej, i to pełnej rozpasanego baroku, w wiedeńskich pałacach. W Belwederze |1| ze wspaniałym widokiem – poprzez jego ogrody – na panoramę zabytkowego śródmieścia (1714-1722, Johann Lucas von Hildebrandt, od roku 2001 na liście UNESCO). I w Schönbrunn, „wiedeńskim Wersalu” |2| (ok. 1700 r., Johann Bernhard Fischer von Erlach, od roku 1996 na liście UNESCO), gdzie kongres tańczył po rozstrzygnięciu losów ponapoleońskiej Europy, w tym także i na długie czasy naszych, polskich.


1. Belweder, barokowy pałac księcia Eugeniusza Sabaudzkiego


2. Pałac Schönbrunn zbudowany na zlecenie cesarza Leopolda I

 

Ring otwiera Wiedeń

Wiedeń był wówczas niewątpliwie jednym z głównych centrów Europy zarówno w sensie politycznym, jak i artystycznym. Do połowy XIX wieku urbanistycznie ograniczały go co prawda mury miejskie, lecz po decyzji o ich wyburzeniu, swoim ponad pięciokilometrowym reprezentacyjnym Ringiem wzniesionym w ich miejscu (1860-1890) śmiało konkurował z haussmannowską przebudową Paryża (1852-1870) i zarazem poszukiwał na własną rękę nowych dróg w architekturze.

Warto przypomnieć, że właśnie w stolicy Austrii działał trochę dziś zapomniany architekt i urbanista Camillo Sitte (1843-1903), jeden z pierwszych, który dostrzegał kształt miasta w większej skali i jego psychiczne oddziaływanie na człowieka (czemu dał wyraz w opublikowanej w 1889 roku książce Miasto planowane według zasad artystycznych), a także wprowadził pojęcia klaustrofobii i agorafobii.


4. Wiedeńska Opera Państwowa


5. Budynek parlamentu przy Ringstraße

 

Wiedeń neohistoryczny

Od tamtego czasu w Wiedniu rodziły się nowe kierunki i ustępowały nowszym. Wokół Ringu dominują style neohistoryczny i eklektyka. Najlepszymi reprezentantami tego okresu są takie gmachy jak Opera |4| (1869, August Siccardsburg, Edward von der Nüll z zagadkową samobójczą śmiercią ich projektantów być może sprowokowaną krytyką ich dzieła), neobarokowy Burgtheater – Teatr Zamkowy |6| (1874-1888, Gottfried Semper, Karl Freiherr von Hasenauer), wracający w swej formie do greckiego antyku Parlament |5| (1874-1883, Theophil Edward Hansen), monumentalny neogotycki Ratusz (1872-1883, Friedrich von Schmidt) czy podobny w konwencji stylistycznej Kościół Wotywny (1855-1879, Heinrich von Ferstel).


(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Cały artykuł możesz przeczytać w numerze Z:A_#46
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Młodzi architekci
w Europie: kondycja
i przyszłość zawodu

arch. Jola Starzak,
arch. Dawid Strębicki, architekci IARP

DOŚWIADCZENIA
Obszar Oddziaływania Obiektu / refleksje przed godziną „zero”
arch. Piotr Gadomski, architekt IARP
PRAWO
Konkursy: ziemia obiecana czy droga donikąd?
arch. Krzysztof A. Nowak

IZBA ARCHITEKTÓW
Sztuka aikido
arch. Wojciech Gwizdak, architekt IARP
FELIETON
Anioł najbardziej przykuwa moją uwagę / czyli polski gust architektoniczny...
autor: Błażej Prośniewski, redakcja: Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.