OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
|  TEMAT SPECJALNY: MIES 2015 |  |
|_#44  ZA

 

 

Filharmonia w Szczecinie
/ Mies van der Rohe Award 2015 Winner
/// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Pragnęliśmy stworzyć budynek przyjazny, który będzie budził ciekawość i z daleka zachęcał, aby podejść. Budynek, który poprzez zredukowanie środków wyrazu będzie mógł przekazać nową rzeczywistość w sposób jak najbardziej przejrzysty i czytelny.

Fabrizio Barozzi, Estudio Barozzi/Veiga

       
Ściana jak tablica
       
       

Majowo-czerwcowa praca nad Z:A_#44 była bardziej niż zwykle intensywna, ale jakże niesamowicie ciekawa. Na pytania dotyczące szczecińskiej Filharmonii odpowiedziały nam niemal wszystkie osoby mające bezpośredni związek z jej realizacją oraz z przyznaną nagrodą. Wielkiej frajdy dostarczało nam redagowanie otrzymywanych materiałów i przeglądanie dziesiątek fotografii wybieranych do druku.

Bo czym innym jeśli nie Wielką Frajdą powinien być dla nas wszystkich pierwszy Mies w Polsce? Życzymy przyjemnej lektury!

Ikona w mieście z potencjałem
rozmowa Z:A z prezydentem Szczecina Piotrem Krzystkiem

(...)
Czy ta współpraca powinna stać się wzorem dla innych polskich miast i ich samorządów?
> W Polsce przy obecnym stanie prawnym jest bardzo trudno w przypadku zamówień publicznych osiągnąć w stu procentach pierwotnie zaplanowany efekt. I rzadko kiedy architekt jest w pełni zadowolony z realizacji. Dzieje się tak dlatego, że możliwe są zmiany np. materiałów, których nie można ściśle określić. W przypadku filharmonii włożono wiele pracy w to, aby dopilnować wszystkich detali, które teraz składają się na ten niesamowity efekt.
(...)

Ogromnie mnie cieszy, że Filharmonia odgrywa tak ważną o rolę społeczną. Obiekt ten buduje tożsamość Szczecina. Jestem tego absolutnie pewny. Dlatego uważam, że decyzja o ogłoszeniu międzynarodowego konkursu była bardzo dobra.

Piotr Krzystek, Prezydent Miasta Szczecin

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

Wierzyliśmy w obietnicę
tego projektu

rozmowa Z:A z arch. Jarosławem Bondarem, architektem miasta Szczecina

(...)
Sądzi pan, że z czasem do takiej architektury przekona się więcej osób?
> Szczecińska Filharmonia jest realizacją wymagającą. Koncepcja piękna tego budynku wymyka się prostym kategoriom doświadczania przyjemności z faktu obcowania z nim. Doświadczamy uczuć wzniosłych, jesteśmy zaskakiwani, nasze emocje są poruszone. Takie bogactwo odczuć jest prawdziwym wyzwaniem. Dodatkowo, po prostu nie jesteśmy przyzwyczajeni do tak surowej i oszczędnej w środkach estetyki budynków. Odbiorcy dostają jednak wiele pozytywnych sygnałów od gremiów profesjonalnych, od osób ważnych i opiniotwórczych. To pomaga zrozumieć, że nowoczesna, śmiała, odważna, autorska architektura mieści się w kategoriach piękna. Współczesne piękno ma właśnie taki wymiar.
(...)

Zlecenia publiczne powinny być obszarem kreowania wartości i rozwoju architektury. Władze miejskie kreują te wartości, używając publicznych środków. Dostarczają wartościowych obiektów, które podnoszą poziom kultury w szerokim tego słowa znaczeniu.

Jarosław Bondar, Architekt Miasta

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

To nagroda dla wszystkich
arch. Alberto Veiga, Estudio Barozzi/Veiga, współautor gmachu Filharmonii w Szczecinie, specjalnie dla Z:A

(...)
Jakie znaczenie – pana zdaniem – może mieć tak ważny architektoniczny laur dla Szczecina, a może nawet dla Polski?

> Budynek Filharmonii stał się dziedzictwem kulturalnym miasta. Dla Szczecina ta nagroda oznacza coraz więcej osób interesujących się miastem, czy nawet dowiadujących się o jego istnieniu. Tego rodzaju wyróżnienia przekładają się w bezpośredni sposób na wzrost liczby turystów i promocję w światowych mediach. Należy również podkreślić, że nagroda przyznana została nie tylko architektom, ale również zamawiającemu. To uznanie dla budynku jako całości, nieoderwanego od ludzi, którzy go tworzyli, ale również nim zarządzają. Dla projektu, ale również dla organizacji całego procesu inwestycyjnego i sposobu realizacji obiektu. To budynek, który powstał w Polsce i został zbudowany przez polskich wykonawców. Myślę, że pokazuje on Polakom, że nie tylko można, ale wręcz trzeba budować na coraz wyższym poziomie.
(...)

 

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

Z werdyktu jury MvdR Award 2015

Zwycięski budynek stał się elementem formalnej i przestrzennej strategii dla miasta, które szuka drogi do lepszej przyszłości w szybko zmieniającym się świecie ekonomicznych i społecznych zależności. Filharmonia dodaje godności życiu miejskiemu Szczecina, a jednocześnie, będąc nowoczesnym pomnikiem, wzmacnia tożsamość historyczną miasta.

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

.

 

Specyfika i autonomia
w Filharmonii Szczecińskiej

arch. Fabrizio Barozzi, Estudio Barozzi/Veiga, współautor gmachu
Filharmonii w Szczecinie, fragmenty z wystąpienia

(...)
Budynek filharmonii jest projektem syntetycznym i ekspresyjnym, zawiera elementy tożsamości i odniesienia do kontekstu, takie jak wielkość i pionowy charakter powiązanych ze sobą brył oraz forma zadaszenia. Kompozycja tych elementów, powtarzalność i drobne przesunięcia, pozwalają odbierać je jako pojedyncze części, które jednocześnie stanowią spójną całość. Jest to też wynik czynników niematerialnych, takich jak wpływ architektury związanej z tradycją środkowoeuropejskiego ekspresjonizmu lub po prostu nasza osobista interpretacja rzeczywistości. To do czego dążymy, to zmodyfikowanie miejsca i nadanie kształtu nowemu krajobrazowi miejskiemu. Dlatego nie mieliśmy oporów, bez nostalgii stosowaliśmy niekonwencjonalne materiały, co w połączeniu z otoczeniem pozwoliło na większą autonomię i indywidualność projektu.
(...)

Ograniczenie środków wyrazu jest odzwierciedleniem dążenia do tego, aby w budynku znalazły się tylko elementy konieczne. W projekcie nie ma nadmiaru czegokolwiek, a ograniczenia, zarówno materiałowe, jak i ekonomiczne, przyniosły korzyści i pozwoliły nam wyeliminować wszystko, co zbędne. Bo tylko w ten sposób głównym bohaterem przestrzeni staje się publiczność, a przecież koniec końców to właśnie publiczność nadaje sens filharmonii.

arch. Fabrizio Barozzi

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

.

.

W roli lokalnego współautora
z arch. Jackiem Lenartem, prowadzącym biuro Studio A4
rozmawia Sebastian Osowski

(...)
Uważa pan, że w takich sytuacjach polska pracownia jest współautorem, partnerem czy tylko rzemieślnikiem stojącym w podrzędnej wobec autora roli podwykonawcy?

> Formalnie jest to podwykonawstwo, ale wie pan... to jest naprawdę trudna rola. Oczywiście mogliśmy już na wstępie powiedzieć: nie bierzmy się za to, ponieważ nie chcemy być wykonawcami cudzej woli czy cudzej idei. Jednak z drugiej strony cała ta współpraca była dla nas przyjemnością, i we wszystkich oficjalnych dokumentach nasza rola figuruje jako współpraca autorska. Wydaje mi się, że to mniej więcej odzwierciedla tę relację. Przecież wcale nie chcę zaprzeczać temu, że idea została wymyślona przez biuro Barozziego i Veigi. To jest absolutna prawda i byłoby niegrzecznością twierdzić, że jest inaczej. A z drugiej strony chyba nikt, oni także, nie chcieliby powiedzieć, że zrobiliby to bez nas.
(...)

Mam głębokie przekonanie o potrzebie partnerskiej współpracy przy takich realizacjach jak Filharmonia, ponieważ to będzie podnosiło prestiż, możliwości i wiedzę naszych architektów, a także najbanalniej w świecie wyobrażenie o honorariach, które należy płacić za taką pracę.

arch. Jacek Lenart

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

.

.

Tę szansę dał nam konkurs
arch. Agnieszka Samsel, Estudio Barozzi/Veiga,
architekt prowadzący projekt Filharmonii, specjalnie dla Z:A

(...)
Od pomysłu do realizacji, budynek nigdy nie był w Szczecinie obojętny. Budził emocje jeszcze przed swoim powstaniem, a budowa była w mieście szeroko komentowana i „nadzorowana” przez mieszkańców. Jedni zaakceptowali go od razu, dla innych do teraz jest „blaszakiem”. Wydaje mi się, że szczecinianie są w kwestiach architektonicznych dużo bardziej nieufni niż np. Ślązacy, którzy polubili nową siedzibę NOSPR. Tym bardziej cieszy fakt, że zaczęli traktować Filharmonię jako coś własnego.
Wiele osób zmieniło zdanie na temat obiektu, gdy odwiedziło go wewnątrz.
(...)

Otwarte międzynarodowe konkursy architektoniczne pozwalają ich organizatorom na poznanie wielu rozwiązań dla jednego zadanego problemu, a dzięki swojej anonimowości są demokratyczne i pozwalają zaistnieć nawet młodym pracowniom.

arch. Agnieszka Samsel

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

.

.

Filharmonia w Szczecinie
/jak to się stało?

prof. arch. Jan Tarczyński, architekt IAR P, członek Komitetu Obywatelskiego

(...)
Budowa nowej filharmonii w Szczecinie zaczęła się od autentycznej inicjatywy obywatelskiej. Kilkadziesiąt osób – szczecinian, miłośników muzyki – spontanicznie postanowiło zainicjować powołanie Obywatelskiego Komitetu Na Rzecz Budowy Filharmonii Szczecińskiej. Działo się to ponad 10 lat temu...

Zebranie organizacyjne inaugurujące działalność Komitetu Obywatelskiego odbyło się 20 grudnia 2004 roku. Już podczas tego spotkania powołano zespół redakcyjny, którego zadaniem było sformułowanie wystąpienia do władz miasta. Pismo uroczyście przekazano na ręce Prezydenta Miasta Mariana Jurczyka oraz na ręce Przewodniczącego Rady Miasta Jana Stopyry – w dniu 11 stycznia 2005 roku.

Należy zauważyć, że w skład Komitetu Obywatelskiego weszły osoby reprezentujące różne zawody i różne środowiska. Istotnym czynnikiem, decydującym o skuteczności jego działań, był udział przedstawicieli prasy, radia i telewizji. Komitet uzyskał poparcie najwybitniejszych osobistości polskiej kultury.
(...)

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

.

.

Architektura umacnia
tożsamość miast

Ivan Blasi, koordynator europejskiej nagrody im. Miesa van der Rohe,
specjalnie dla Z:A

Osiąganie celów, na których zależy miastom, uzależnione jest od dialogu między obywatelami, ekspertami, politykami, inwestorami i innymi zainteresowanymi. Dzięki temu ludzie rozumieją znaczenie rozwoju nowej architektury i dążą do zmian, do postępu. I czują się częścią tych transformacji. Najsłynniejsze miasta są wynikiem dialogu pomiędzy mieszkańcami a ich środowiskiem architektonicznym.

Ivan Blasi

O nagrodzie im. Miesa van der Rohe

Nagroda MvdR przyznawana jest od 1988 roku dziełom architektonicznym o wybitnej jakości społecznej, przestrzennej i lokalizacyjnej. Dziełom o silnej „osobowości architektonicznej”, potrafiącym zmienić środowisko, w którym zostały zbudowane. Obiektom, które obok wysokich walorów programu i jakości realizacji, tworzą również wartość dodaną, przyczyniając się do poprawy otoczenia, w jakim powstały. Co dwa lata wręczana jest nagroda główna i dodatkowo nagroda dla „wschodzącego” architekta. Ale równie istotne jest, że cała grupa finalistów z tzw. short-listy oraz wszystkie 420 obiektów nominowanych z 36 krajów układają się w obraz współczesnej architektury, która powstała w ostatnich latach w Europie. Projekty te umożliwiają rozumienie architektury jako podstawowego społecznego katalizatora, przyczyniającego się do rozwoju kulturowego i ekonomicznego.

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 

 

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#44
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.