OGÓLNOPOLSKI MAGAZYN IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| IZBA ARCHITEKTÓW |  |
|_#44  ZA

 

 

Wszyscy patrzą, nikt nie widzi…
/// arch. Urszula Szabłowska, arch. Andrzej Poniewierka, architekci IARP
/// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

„Kształtowanie przestrzeni” to program edukacyjny, który uczy rozumienia zagadnień przestrzennych i szanowania przestrzeni jako dobra trudno odnawialnego i cennego. Dobra ukazującego, że docenianie ładu przestrzennego jest elementem postawy obywatelskiej, a nawet patriotycznej.
       
Wszyscy patrzą, nikt nie widzi…
       
       

Przekonanie, że sprawa jakości przestrzeni, w jakiej żyjemy, jest sprawą fundamentalną dla poczucia szczęścia i spełnienia, nie jest opinią powszechną. A szkoda, bo jak twierdził Winston Churchill: „kształtujemy nasze budynki, a one potem kształtują nas”.

Długofalowe skutki kultury

Edukacja kulturalna nie leży w centrum zainteresowania rządzących. Przyczyny tego braku zainteresowania są dobrze rozpoznane przez socjologów, natomiast jego skutki już opanowały przestrzeń i życie publiczne. Kultura uchodzi za najbardziej niedofinansowany obszar działalności Państwa. Tutaj na efekty trzeba czekać zwykle dużo dłużej, najczęściej dłużej niż trwa kadencja. Tymczasem oprócz oddalonej w czasie nagrody, inwestowanie w kulturę daje długofalowe pozytywne skutki społeczne i, w rezultacie, finansowe. Opłaca się zatem edukować dzieci i młodzież w taki sposób, żeby sprawy kultury były dla nich ważne, by ich decyzje życiowe podyktowane były czymś więcej niż tylko kwestiami materialnymi, by wymagały od rządzących dbania o piękne otoczenie, o ład przestrzenny.

Architekci szkolą nauczycieli

Program edukacyjny Izby Architektów RP „Kształtowanie przestrzeni” zyskuje coraz większą popularność. Okazało się, że sztywny gorset podstawy programowej znalazł jednak przestrzeń na uczenie o ładzie przestrzennym, jego zaletach oraz skutkach jego braku. Nieocenioną pomocą dla architektów – koordynatorów programu są samorządowe ośrodki metodyki i doskonalenia nauczycieli, które – zobowiązane do rozszerzania oferty edukacyjnej – z dużą życzliwością przyjmują propozycję zorganizowania szkoleń dla nauczycieli z programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni” dla wszystkich, nie tylko zainteresowanych, szkół.

Zawartość programu

Czym jest program edukacyjny Izby Architektów RP „Kształtowanie przestrzeni? Opracowanie tekstowe i rysunkowe programu ma formę podręcznika dla nauczycieli, z rozpisanymi scenariuszami lekcji, zaopatrzonego w arkusze informacyjne i arkusze pracy dla uczniów. Struktura programu jest bardzo czytelna i składa się z trzech Opcji:

  • A – Mój dom,
  • B – Dzielnica, wieś, miasto, metropolia,
  • C – Budowle na przestrzeni wieków.

Każda Opcja składa się z: wprowadzenia, dziesięciu planów lekcji zwierających wyczerpujące informacje dla nauczyciela, arkuszy pracy i arkuszy informacyjnych przeznaczonych dla uczniów.
Po odbyciu krótkiego szkolenia, które zapewnia IARP, „Kształtowania przestrzeni” mogą uczyć nauczyciele wykształceni w różnych przedmiotach. Rekomendowany jest wybór jednej z Opcji i rozplanowanie 10 tematów lekcyjnych w trakcie roku szkolnego, ale to nauczyciele decydują jakie elementy programu będą przedmiotem nauczania.

Każdy ma swoje miasteczko

Dodatkowo, na podstawie „Opinii historyczno-urbanistycznej” prof. Kazimierza Kuśnierza, wybrano 16 polskich miast z tradycją historyczną i współczesnymi perspektywami rozwojowymi, po jednym w każdym województwie. Znalazły się one w części programu pt.: „Miasteczka polskie”. Wybrane miasta „użyczą” swojej historii do prześledzenia procesu urbanizacji, od najwcześniejszego osadnictwa aż do czasów współczesnych. Każde województwo ma swoje „ćwiczebne miasteczko”:

  • Ząbkowice Śląskie – dolnośląskie,
  • Chełmno – kujawsko-pomorskie,
  • Kazimierz Dolny – lubelskie,
  • Międzyrzecz – lubuskie,
  • Łęczyca – łódzkie,
  • Wieliczka – małopolskie,
  • Pułtusk – mazowieckie,
  • Paczków – opolskie,
  • Jarosław – podkarpackie,
  • Bielsk Podlaski – podlaskie,
  • Malbork – pomorskie,
  • Cieszyn – śląskie,
  • Sandomierz – świętokrzyskie,
  • Lidzbark Warmiński – warmińsko-mazurskie,
  • Koło – wielkopolskie,
  • Myślibórz – zachodniopomorskie.

Konkurs na zakończenie edycji

Do konkursu dla młodzieży wieńczącego II edycję programu zgłosiło się 35 zespołów ze szkół z całej Polski. Zgłoszenia dokonali nauczyciele, a młodzież wykonała pracę konkursową na zadany temat: „Miejsce spotkań – dzieci, młodzież, dorośli, osoby w podeszłym wieku – razem i osobno”.
Prace musiały zostać wykonane w formie prezentacji stworzonej samodzielnie przez zespół i składać się z 7 slajdów. Trzy z nich przedstawiały koncepcję projektu, trzy następne dokumentowały przebieg pracy, a ostatni slajd przedstawiał zespół projektowy.

Do składu jury konkursowego zaproszeni zostali przedstawiciele Patronów Honorowych – Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przedstawiciel fundatora nagród w konkursie – polskiej firmy Fakro z Nowego Sącza. Miejsce wręczenia nagród – Pałac Kultury i Nauki w Warszawie – będzie dodatkową atrakcją dla nagrodzonych zespołów. W programie przewidziano wycieczkę na taras widokowy, skąd z lotu ptaka można zobaczyć, jak efekty procesu urbanizacji wyglądają w praktyce i jakim ogromnym i skomplikowanym przedsięwzięciem jest miasto.

Wnioski przed III edycją

Istotnym poplecznikiem i partnerem Izby Architektów są Samorządowe Centra Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli. Jednakże pierwsze kroki koordynator1 powinien skierować do władz miasta lub gminy. Prośbę o spotkanie warto ubrać w formę pisemną i wysłać z biura izby okręgowej. Pamiętajmy, że władze samorządów lokalnych nie zainteresują się czymś, o czym nie wiedzą. Dlatego przydatne jest przygotowanie sobie krótkiej prezentacji programu z uwypukleniem korzyści, które niesie jego wprowadzenie do nauczania. Prezentacja powinna być atrakcyjna i dostosowana do lokalnych warunków i potrzeb. Informacje o dostosowaniu „Kształtowania przestrzeni” do wymogu podstawy programowej można zachować dla fachowców od metodyki, czyli dyrektorów Samorządowych Centrów Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli oraz dla samych nauczycieli podczas merytorycznej części przeprowadzanego dla nich szkolenia.

Bardzo ważne jest przekonanie nauczycieli, że program – jako odskocznia od ich szkolnej rutyny – jest przygodą intelektualną zarówno dla zaangażowanej w zajęcia młodzieży, jak i dla nich samych. Pierwszy zastrzyk tej „intelektualnej adrenaliny” otrzymują podczas warsztatów szkoleniowych. Rozwiązują wtedy zadania zawarte w programie „Kształtowanie przestrzeni”, zanim przeprowadzą je podczas lekcji z młodzieżą. Podczas jednego z warsztatów (w SCDiDN w Siedlcach) nauczyciele podzieleni na zespoły projektowali „schronienie dla swojej ekipy, która zabłądziła nad Amazonką”. Radość i zapał, z jakimi to robili, oraz znakomite wyniki ich pracy (mimo początkowych deklaracji, że program nie jest „dla nich”) zaskoczyły i nas, i ich samych.

Skorzysta nie tylko młodzież

Sądzimy, że „Kształtowanie przestrzeni” jest programem nie tylko dla młodzieży. Obserwowaliśmy, z jaką radością i zaangażowaniem dorośli nauczyciele pracują nad wybranymi do szkolenia tematami, jak bardzo wzrosła ich wiedza na temat złożoności procesu projektowego po krótkim przecież szkoleniu i jak inaczej zaczynają widzieć to, co dotychczas było dla nich niedostrzegalne.

Uważamy też, że program ten jest bardzo dobrą propozycją na przykład dla radnych, zajmujących się w swoich gminach problemami przestrzennymi – często bez żadnego przygotowania merytorycznego. Ludzie ci, bazujący jedynie na swoim doświadczeniu życiowym („wiem, bo budowałem swój dom...”), wsparci wiedzą merytoryczną, nauczeni widzenia, byliby lepszymi opiniodawcami planów miejscowych czy lokalnych inwestycji. Uwrażliwieni na potrzeby jakości przestrzeni zbudowanej, szacunku dla dziedzictwa kulturowego i ochrony środowiska byliby nieocenionymi krzewicielami kultury dla dobra publicznego, poprawy zadowolenia z życia i zwiększenia puli szczęścia wśród mieszkańców naszego kraju. Niech wokół nas będzie coraz mniej znanych z wiersza Juliana Tuwima „strasznych mieszczan”, którzy „idąc widzą wszystko osobno, że dom, że Staszek, że drzewo, że pies…”. Niech zaczną widzieć, a nie tylko patrzeć.

***

W tym miejscu chcielibyśmy z całego serca podziękować znakomitym metodykom: Pani Urszuli Wyrzykowskiej-Dudek z Samorządowego Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach oraz Pani Elżbiecie Czerwonce z Samorządowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, które znacznie poszerzyły naszą wiedzę na temat tego, jak wygląda praca nauczycieli i jak zachęcić szkoły do wprowadzenia programu „Kształtowanie przestrzeni” do nauczania. Koniec artykułu


1_Koordynatorem może zostać każdy architekt, który zgłosi się do koordynatora wojewódzkiego. Lista koordynatorów wojewódzkich znajduje się na stronie internetowej Izby Architektów RP www.izbaarchitektow.pl, w zakładce „Edukacja młodzieży Kształtowanie przestrzeni”

 

> Obejrzyj: www.youtube.com, kanał „Kształtowanie przestrzeni”

Film opracowany w ramach programu „Kształtowanie przestrzeni”.
Autorka: Kika Stepa z zespołem, uczennica Gimnazjum Dwujęzycznego im. S. Sempołowskiej w Warszawie.

 

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#44
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.