OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| STUDIUM PRZYPADKU | PROMOCJA |
|_#42  ZA

 

 

 

Muzealne klimaty
/// arch. Danuta Fredowicz, architekt IARP /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Budynek muzeum to wyzwanie dla architekta nie tylko z uwagi na to, że swoją formą powinien odpowiadać charakterowi wystawy, ale też zapewniać optymalne warunki dla eksponatów i zwiedzających. W Krakowie powstaje właśnie obiekt kultury, który poświęcony jest postaci znamienitej, choć mało znanej szerszemu ogółowi…
       
Muzealne klimaty
       
       

Pawilon muzealny przy ul. Piłsudskiego, w pobliżu pałacu Czapskich i Kamienicy Łozińskich, dedykowany jest Józefowi Czapskiemu – pisarzowi, dyplomacie i malarzowi. Czapski zmarł w Maisons Laffitte pod Paryżem, w siedzibie paryskiej Kultury, w styczniu 1993 roku. Od wielu lat grupa przyjaciół i członków jego rodziny zabiegała, by w Polsce powstał obiekt, w którym będzie można zgromadzić pamiątki rozsiane do tej pory w wielu miejscach na całym świecie. Krakowskie muzeum ma prezentować trochę zapomnianą, a tak fascynującą postać polskiej kultury.

Wyjątkowy obiekt w wyjątkowym miejscu

Projekt Pawilonu Józefa Czapskiego opracowany został na zlecenie Muzeum Narodowego w Krakowie w 2013 roku. Był też konsultowany na każdym etapie przez członków Rady Programowej Budowy pod przewodnictwem Andrzeja Wajdy.

Budowa obiektu, realizowana ze środków unijnych, ruszyła w październiku 2014 roku. Harmonogram budowy przewiduje ukończenie realizacji wiosną 2016 roku.

Pawilon zamyka przestrzennie ogród Pałacu Czapskich. Niełatwo jest zaprojektować budynek w takim miejscu i dla upamiętnienia tak znamienitej postaci. Po wielu analizach i koncepcjach, zaprojektowaliśmy w ogrodzie, w głębi działki, prostą białą bryłę budynku, z wysuniętą w poziomie parteru mocno przeszkloną werandą kawiarni. Na ascetycznej elewacji pawilonu umieszczona została kopia podpisu Józefa Czapskiego. Na dachu – ogród-taras widokowy, z którego można podziwiać ogród Pałacu Czapskich i ogrody pobliskiej Akademii Sztuk Pięknych (w której przed laty studiował Józef Czapski).

Wymagające wnętrza

Budynek pawilonu, jak każdy obiekt o funkcji muzealnej, stawia przed projektantami wiele wyzwań. Powinien bowiem zapewniać optymalne warunki do przechowywania i eksponowania dzieł sztuki, pamiątek i innych elementów scenografii wystawy stałej i wystaw czasowych, a także jak najbardziej komfortowe warunki zwiedzającym. Tak więc, w budynku powinna być odpowiednia, stała wilgotność i temperatura powietrza, co jest szczególnie ważne w salach ekspozycyjnych. Inwestorowi zależało także na zastosowaniu materiałów budowlanych trwałych i zapewniających odpowiedni standard oraz estetykę przez wiele lat.

Ze względu na warunki geologiczne oraz lokalizację budynku pawilonu w pobliżu ścian oficyn pobliskich kamienic – projekt przewiduje posadowienie budynku na palisadzie z mikropali. Palisada docelowo – po wykonaniu torkretowania i izolacji przeciwwodnych i termicznych – będzie stanowić ściany piwnic budynku. Izolację termiczną ścian piwnic zaprojektowano z zastosowaniem materiałów „kosmicznych” – płyty aerożelu na bazie krzemu, o grubości zaledwie 4 cm. Część naziemną budynku przewidziano jako konstrukcję żelbetową monolityczną.

W budynku zaprojektowaliśmy elewację wentylowaną, wykończoną białymi płytami kompozytowymi. Jej izolację termiczną stanowić będą płyty wełny szklanej, z welonem szklanym, o świetnych parametrach odnośnie izolacyjności cieplnej, pochłanialności wody oraz odporności na korozję biologiczną.

 

Piotr Czekała
– doradca sprzedaży projektowej Isover

Pawilon Józefa Czapskiego w Krakowie jest budynkiem, w którym powinny zostać użyte materiały najwyższej jakości. Tego wymaga sama funkcja obiektu – muzeum, archiwum dla badaczy, ale jednocześnie miejsce spotkań i konferencji. Dlatego też zaproponowaliśmy na fasadę wentylowaną płyty z wełny szklanej Isover Super-Vent Plus, a na dach płyty z wełny szklanej w systemie Platynowy Dach. Oba materiały oprócz niskiego współczynnika przewodzenia ciepła (Super-Vent Plus 0,031, a „Platynowy Dach” 0,038 W/mK) charakteryzują się doskonałą trwałością. Są wytwarzane z surowców zapewniających stabilność wymiarową produktów, co oznacza, że wymiary nie będą się zmieniać z czasem lub pod wpływem zmiennych warunków, np. temperatury czy wilgotności. Co więcej, są one produkowane ze stłuczki szklanej, zapewniając poszanowanie środowiska naturalnego, co w przypadku obiektu kultury jest szczególnie ważne.

 

mgr inż. Anna Gil
– kierownik Biura Doradztwa Technicznego Isover

Urząd Zamówień Publicznych na swej stronie internetowej podaje kryteria, jakimi powinien kierować się zamawiający uwzględniający tzw. „zielone zamówienia publiczne”. Kryteria te obejmują wiele wyrobów, w tym izolację cieplną. Podają one między innymi, że niezwykle istotną kwestią jest zmniejszenie wykorzystania energii w budynkach poprzez wybieranie wysokoefektywnej izolacji charakteryzującej się dobrym oporem cieplnym. W związku z tym sugeruje się, aby ten czynnik (czyli wysoki opór cieplny lub niski współczynnik przewodzenia – lambda) był rozważany w pierwszej kolejności. Właśnie takie parametry mają produkty zastosowane w pawilonie Józefa Czapskiego – Super-Vent Plus i Platynowy Dach. Dodatkowo, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zamawiających, którzy w interesie publicznym decydują się na stosowanie kryteriów środowiskowych, Isover, jako pierwszy w Polsce, zlecił, a następnie otrzymał od ITB Zielone Rekomendacje Techniczne dla swoich wyrobów z wełny szklanej i skalnej.

W trosce o ciszę i atmosferę

Ponieważ w pawilonie przewidziano ekspozycję multimedialną, należało zadbać o akustykę. Niezbędna jest zarówno izolacja akustyczna zewnętrzna (od hałaśliwej, ruchliwej ulicy Piłsudskiego, po której poruszają się samochody, tramwaje, autobusy, a także liczni piesi), jak również pomiędzy poszczególnymi częściami budynku.

W pawilonie, oprócz ekspozycji stałej i wystaw czasowych, znajdzie się kawiarnia stanowiąca replikę kawiarni paryskiej z początku XX wieku oraz mała, multimedialna salka wykładowa. W kawiarni będzie panował gwar, w tle może być słychać muzykę. Jednak obiekt zaplanowany jest tak, by w wydzielonej, przeszklonej czytelni można było w spokoju zagłębić się w lekturze dzieł Józefa Czapskiego czy posłuchać nagrań z jego głosem.

W budynku przewidziano wiele funkcji, niektóre z nich generują hałas, a każda wymaga swoistego mikroklimatu i parametrów akustycznych. Ciekawym przykładem jest fragment ekspozycji poświęconej pobytowi Józefa Czapskiego w gułagu – „na nieludzkiej ziemi”, gdzie autor scenariusza ekspozycji przewidział stworzenie wrażenia przejmującego chłodu i ciemności. Trzeba więc było zaprojektować odpowiedni system ogrzewania i klimatyzacji, ale także właściwe izolacje termiczne przegród pomieszczenia.

W pomieszczeniach ekspozycji stałej przewidziano „prysznice akustyczne” (głośniki kierunkowe) na ścieżce zwiedzania, a także sufity podwieszane, odpowiednio kształtujące akustykę wnętrza. Piętro ekspozycji czasowej zaprojektowano w taki sposób, aby była to przestrzeń wielofunkcyjna, z możliwością wydzielenia za pomocą mobilnej ścianki salki prezentacji i wykładów. Zakłada się tu organizację wystaw, wykładów, spotkań, a także imprez okolicznościowych. Musieliśmy więc zaprojektować przestrzeń tak, aby zapewnić odpowiedni komfort dla przebywających tu ludzi i dobre warunki do ekspozycji różnych przedmiotów czy instalacji artystycznych.

Połączony z ogrodem

Wspomniana kawiarnia będzie miała rozsuwaną szklaną ścianę. Przez taras z nawierzchnią z drewna egzotycznego pawilon będzie łączył się z ogrodem. Tu znowu trzeba było całość zaprojektować tak, aby przebywanie w kawiarni było przyjemne, nawet przy w pełni rozsuniętej ścianie.

Stworzyliśmy także projekt ogrodu przed budynkiem pawilonu. Teren ten łączy się z ogrodami Pałacu Czapskich i Akademii Sztuk Pięknych. Będą tu posadzone rośliny, które wcześniej rosły w tym miejscu wiele lat, a które na czas budowy zostały przeniesione do „banku roślin”. Wzdłuż muru ogrodzeniowego przewidziano podświetlane lapidarium elementów architektonicznych Krakowa.

Ciekawym rozwiązaniem jest takie ukształtowanie frontowej fasady budynku pawilonu, by mogła stanowić duży ekran do wyświetlania filmów. W tym miejscu przewiduje się bowiem prezentowanie filmów o Józefie Czapskim oraz filmów z zakresu historii i historii sztuki. Widownię utworzą siedziska ustawiane czasowo na trawniku przed budynkiem. Ekran-fasada będzie widoczny częściowo od strony ul. Piłsudskiego, stanowiąc element zachęcający do odwiedzenia obiektu.Koniec artykułu


Na wizualizacji: Pawilon Józefa Czapskiego, projekt: arch. Danuta Fredowicz i arch. Olga Fredowicz. Planowane zakończenie budowy: I połowa 2016 roku


> kontakt: d.fredowicz@esal.pl

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#42
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.