OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE |  |
|_#42  ZA

 

 

 

Akustyka – klucz do sukcesu
/// arch. Martyna Bizdra /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> Forum Z:A /// skomentuj

> e-Newsletter Z:A

> Dopisz swój e-mail

Budynek Centrum Kongresowego ICE Kraków to mozaika elementów najwyższej jakości. Powstał jako efekt współpracy ponad 100 specjalistów z różnych dziedzin – począwszy od głównych architektów poprzez inżynierów, generalnego wykonawcę, po dostawców poszczególnych systemów i materiałów
       
Akustyka – klucz do sukcesu
       
       

Wiśniowoczerwony fotel jest wygodny i przestronny, łatwo nie zwrócić na niego uwagi, gdy w oczekiwaniu na koncert zajmuje się swoje miejsce na sali audytoryjnej w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Gdy wsłuchujesz się w muzykę, ma być po prostu komfortowy.

Tymczasem ten przedmiot jest jednym z kluczy do świata dźwięków i obrazów, jakich dostarcza widzom budynek stworzony przez biuro architektoniczne Ingarden & Ewý Architekci, we współpracy z Arata Isozaki & Associates oraz Arup Acoustics z Londynu.

Zaskakująca jest jednak nie wygoda fotela czy prostota kształtu, ale fakt precyzyjnego dopracowania wszystkich jego detali, tak by współgrały z otaczającą salą audytoryjną. Jest on bowiem elementem precyzyjnie skonstruowanej mozaiki stworzonej w tym wnętrzu. Tu każdy fragment wyposażenia oraz konstrukcji budowlanej ma wpływ na akustykę. Czy jest to fotel, sufit akustyczny, reflektor akustyczny zawieszony nad sceną (stworzony według technologii firmy Siniat), układ wnętrza, ciężar właściwy użytych materiałów – każdy z nich jest istotny.

Precyzyjnie dograna całość

Budynek Centrum Kongresowego ICE Kraków jest jak żywy organizm. Przejrzysta, zapraszająca do wnętrza elewacja od strony Bulwarów Wiślanych z zapierającym dech w piersiach widokiem na Wawel, czy autentycznie piękna przestrzeń białego foyer |2| z zanurzonymi w niej bryłami czerwonej sali koncertowej |1| i grafitowej teatralnej |3|, są tylko wprowadzeniem do skrywającej się w jej wnętrzu prawdziwej siły budynku: akustyki.

A decydują o niej – po pierwsze: zastosowane układy akustyczne (częściowa winnica, pudełko na buty), wyprofilowanie elementów sal, sufity akustyczne podwieszane, reflektory akustyczne, zastosowane materiały, odizolowanie od hałasu ulic i drgań od strony gruntu. I po drugie: współgranie wszystkich tych elementów.

Wielka trudność motywacją do innowacji

W budynku zlokalizowano trzy sale o odmiennym przeznaczeniu. W każdej z równą precyzją zadbano o akustykę. Największą jest, wspomniana wcześniej, sala koncertowo-kongresowa. Mniejsza, mogąca pomieścić do 600 widzów, pełni funkcję sali teatralnej. Trzecia natomiast to przestrzeń przewidziana dla 300 widzów, o płaskiej podłodze, stworzona z myślą o konferencjach, wykładach itp.

Co ciekawe, budynek zlokalizowany jest przy Rondzie Grunwaldzkim, ważnym krakowskim węźle komunikacyjnym, u zbiegu ulic Marii Konopnickiej oraz Monte Cassino. Położenie to oznacza wysokie natężenie hałasu, jednak dzięki zastosowaniu ciężkich przegród żelbetowych, stropów sal z podwojonego żelbetu o grubości 20 cm, specjalnych fundamentów oraz dylatacji uniknięto przenoszenia drgań od strony gruntu bądź dźwięków dobiegających z ulic. Trudna akustycznie lokalizacja, zamiast ograniczyć architektów, była motywacją do innowacji.

Koncert w „winnicy”

Audytorium sali koncertowo-kongresowej ma pomieścić, w zależności od ustawienia foteli, od 1791 do 1915 miejsc siedzących. Mimo tak dużej liczby widzów, sala zapewnia możliwość bliskiego obcowania z artystami wykonującymi utwory na scenie. Dzieje się to za sprawą układu wnętrza – częściowej winnicy – gdzie scenę umieszcza się w centrum i z trzech stron otacza ją siedzeniami widowni. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w Polsce, wygodne dla widzów oraz występujących artystów, jednak wiążące się ze sporym wyzwaniem dla architektów i inżynierów. Wyglądające prosto wnętrze sali, ma w istocie skomplikowaną geometrię, wymagało wielu obliczeń, pracy na modelach, prób i błędów prowadzących do tego co najważniejsze w przypadku sal koncertowych czy kongresowych: odpowiedniej jakości dźwięku, głośności, długości pogłosu itp.

Sala o układzie częściowej winnicy zachowuje swoje akustyczne właściwości zarówno dla funkcji kongresowych, jak i koncertowych. Pomysł na wykorzystanie owego systemu zaproponowało biuro Arata Isozaki & Associates z Tokyo, a nad akustyką czuwał Raf Orlowski z londyńskiego Arup Acoustics (największej na świecie firmy zajmującej się zagadnieniami akustyki).

Sufit do zadań specjalnych

Każda z sal posiada swoje indywidualne rozwiązanie sufitu, uzależnione od kształtu wnętrza oraz jego przeznaczenia. Znów o ich konstrukcji zadecydowała akustyka. Firma Siniat, specjalizująca się w innowacyjnych systemach suchej zabudowy, opracowała dla tego budynku specjalne indywidualne rozwiązania akustycznych sufitów podwieszanych.

Nic nie było tu oczywiste. Ciężar sufitu podwieszanego w sali audytoryjnej wynosi około 62 kg/m2, podczas gdy znane wcześniej sufity tworzone były dla obciążeń znacznie mniejszych, w granicach 16 kg/m2. Zastosowano tu sufit podwieszany akustyczny MFC w systemie angielskim, gdzie ruszt stanowią profile ze stali zimnogiętej ocynkowanej, grubości nominalnej 0,55; 0,6 mm (w tolerancji +/– 0,06 mm), o rozstawie profili nośnych co 75 cm. Opłytowanie składa się z 4 warstw płyt gipsowo-kartonowych Nida Ciężka 12,5 mm, szpachlowanych masą gotową Nida Pro.

By wzmocnić efekt akustyczny, nad sceną sali audytoryjnej a poniżej sufitu akustycznego, zawieszono reflektor akustyczny |4| wykonany z 2 warstw płyt gipsowo-kartonowych Nida Ciężka 12,5 mm, szpachlowanych masą gotową Nida Pro.

Sala teatralna natomiast, ze względu na inny rodzaj odbywających się w niej wydarzeń, została wyposażona w piramidowy sufit akustyczny zbudowany na ruszcie typu MFC, utworzony z 4 warstw płyt gipsowo-kartonowych Nida Ciężka 12,5 mm, szpachlowanych masą gotową Nida Pro.

Dla odmiany, sala kameralna o najmniejszej kubaturze posiada sufit szachownicowy. Jest to sufit podwieszany na ruszcie krzyżowym, gdzie poszycie stanowią płyty Nida Sonic ułożone naprzemiennie z płytami Nida Zwykła.

***

Współpraca specjalistów – skoncentrowanie na detalu i poczucie odpowiedzialności – dały widzom budynek będący hołdem dla dźwięku. Gdy celem jest osiągnięcie wrażenia prostoty, w przypadku obiektów o skomplikowanej funkcji, droga do niej wiedzie poprzez niezwykle precyzyjne wykonanie każdego z elementów.

Kraków otrzymał budynek otwierający miasto i Polskę na kulturę świata, platformę spotkań i dialogu pomiędzy ludźmi, właśnie dzięki wcześniejszej ściślej współpracy wielu grup: architektów, inżynierów, budowlańców, techników, artystów, akustyków z wielu krajów.

Piękna i silna bryła Centrum Kongresowego prawdziwy skarb kryje w swoim wnętrzu. Odkrywany jest na nowo przez każdego widza i słuchacza, gdy zabrzmią pierwsze takty muzyki.

 

> kontakt: janusz.jamka@siniat.com

 

 

 
  Forum Z:A /// skomentuj artykuł
     
Polecamy lekturę Z:A_#42
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.