OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| IZBA ARCHITEKTÓW |  |
|_#37  ZA

 

 

Vademecum architekta międzynarodowego
/// Bartosz Wokan, Zawód:Architekt /// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> e-Newsletter Z:A

Architektoniczną gwiazdą, która na zaproszenie IARP odwiedziła tegoroczne targi Budma 2014 był profesor Rainer Mahlamäki. Jednak wbrew statusowi jaki w programie imprezy nadano jego wystąpieniu, wykład fińskiego architekta zatytułowany What internationality means in architecture? był manifestacyjnie antygwiazdorski. Zawierał za to wiele ciekawych i wartych przemyślenia wniosków na temat tego, jak dzisiaj, we wciąż zmniejszającym się świecie, powinni projektować architekci.
       
Vademecum architekta międzynarodowego
       
       

Dwie twarze stararchitektury

Parę lat temu do Łodzi przyjechał Daniel Libeskind, który w rodzinnym mieście opowiadał o tworzonej przez siebie architekturze. Pamiętam jak siedziałem na sali i urzeczony wpatrywałem się w kalejdoskop wyświetlanych na ekranie obrazów pokazujących obiekty istniejące lub powstające w wielu miejscach świata, przeważnie gigantyczne, w których na pierwszy rzut oka rozpoznawało się w skali jeden do jednego, nieco przytłaczający, „stararchitektowski” styl nowojorskiego projektanta.

Przypomniałem sobie tamten wykład, ponieważ stanowił biegunowe przeciwieństwo tego, który usłyszałem na Budmie. Miejmy nadzieję, że to wynik zmieniającego się świata i architektoniczne „gwiazdorstwo” ewoluować będzie w kierunku, który zaprezentował nam Fin. Byłoby to z całą pewnością bardziej korzystne dla przestrzeni, w której żyjemy i dla nas samych jako jej użytkowników. Nawet jeżeli to tylko pobożne życzenia.

„Międzynarodowa” metoda projektowania

Profesor Rainer Mahlamäki stał się szerzej znany nad Wisłą, kiedy według jego projektu zbudowano warszawskie Muzeum Historii Żydów Polskich (oficjalne otwarcie obiektu wraz z wystawą główną odbędzie się 28 października 2014 roku), budynek jednoznacznie uznany w kraju za architektoniczny sukces.

Casus Mahlamäkiego to jednak nie casus Libeskinda, który ma realizacje niemal w każdym zakątku kuli ziemskiej. Podczas wykładu dowiedzieliśmy się, że warszawskie muzeum to w zasadzie pierwsza poważna, zagraniczna realizacja biura Lahdelma&Mahlamäki. Zaś metoda pracy fińskiej pracowni oparta jest na dogłębnej analizie warunków lokalnych, szerokiej współpracy z miejscowymi architektami (w przypadku stołecznego muzeum byli to Ewa i Stefan Kuryłowiczowie) i szacunku dla tradycji oraz kultury kraju, w którym się pracuje. A przy tym ani na chwilę nie zapomina on o własnym pochodzeniu i sposobie projektowania. Tak właśnie architekt z Helsinek definiował architektoniczną „międzynarodowość” – pojęcie przytoczone w temacie swojego wykładu. I wielokrotnie w czasie wystąpienia do tego pojęcia powracał, dorzucając nowe elementy do jego definicji.


(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.


 
Cały artykuł możesz przeczytać w numerze Z:A_#37
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.