OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Zamów Z:A drukowany
| TECHNIKA W ARCHITEKTURZE ZA PROMOCJA |
|_#37  ZA

 

A w biurze cicho,
jak makiem zasiał…
/// Jarosław Michalak /// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> e-Newsletter Z:A

Współcześnie mało kto ma możliwość pracowania w miejscu, gdzie jedyne dźwięki, jakie słyszy, pochodzą ze środowiska naturalnego. Większość z nas pracuje w biurach zlokalizowanych w centrach miast, gdzie poziom dźwięków docierających z zewnątrz budynków i tych powstających w samym miejscu wykonywania pracy jest wysoki. A to wpływa na dyskomfort i niższą efektywność pracowników. Jednak ilość niepożądanych dźwięków w pomieszczeniu można ograniczyć już na etapie projektowania aranżacji wnętrz...
       
A w biurze cicho, jak makiem zasiał…
       
       

Poziom hałasu w miejscu pracy określają w Polsce liczne akty prawne, m.in.:

  • rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie dopuszczalnych natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
  • polskie normy PN-N-01307 oraz PN-97/B-02151/02.

Według zaleceń normy ISO 9241-6, dotyczącej wymagań ergonomicznych dla stanowisk pracy z komputerami, w przypadku wykonywania trudnych i złożonych zadań, równoważny poziom dźwięku powinien mieścić się w przedziale 35-55 dB. Właśnie taki poziom dźwięku umożliwia pełne skupienie uwagi na wykonywanym zadaniu.

Projektowanie a hałas

Prace nad osiągnięciem wymaganego prawem poziomu dźwięku w pomieszczeniu, należy rozpocząć już na etapie projektu budynku – odpowiednio planując rozmieszczenie pomieszczeń, układ kanałów wentylacyjnych i zastosowane materiały budowlane. Nie bez znaczenia są również elementy wyposażenia wnętrz, takie jak ekrany akustyczne, izolacja ścian i podłoża.

Wiedza na temat szkodliwego wpływu hałasu na samopoczucie pracowników, skłania projektantów i osoby tworzące specyfikacje techniczne budynków do pracy z akustykami. Adaptacja akustyczna pomieszczeń biurowych polega przede wszystkim na zwiększeniu ich chłonności akustycznej. Można to osiągnąć przez zastosowanie w pomieszczeniach odpowiednich materiałów, które pochłaniając część energii akustycznej padającej na ich powierzchnię, zmniejszają natężenie dźwięku w pomieszczeniach.

Ograniczanie hałasu w otwartych przestrzeniach biurowych

W nowych inwestycjach wciąż popularny przy aranżacji wnętrz jest model open space. Taki układ stanowi dla projektantów wyzwanie, związane z zapewnieniem pracownikom komfortowych warunków pracy, spełniających normy dotyczące poziomu hałasu.

– Obecnie zarówno w budownictwie mieszkaniowym, jak i w obiektach biurowych, coraz bardziej popularne staje się stosowanie materiałów, takich jak szkło, beton czy stal, które idealnie nadają danemu wnętrzu minimalistyczny charakter – zwraca uwagę arch. Anna Kania z pracowni architektonicznej CKKwadrat.

Takie wnętrza wyglądają bardzo nowocześnie i efektownie, a ponadto gładkie powierzchnie są łatwe w utrzymaniu czystości. Jednak w przypadku wnętrz biurowych, gdzie na otwartej przestrzeni pracuje wiele osób, lepiej sprawdzą się tekstylne panele i ekrany ścienne oraz miękkie wykładziny dywanowe.

W dużych, otwartych pomieszczeniach wiele dźwięków generują sami pracownicy poprzez szuranie krzesłami i odgłosy kroków. Dźwięk w pomieszczeniu łatwiej odbija się od gładkich powierzchni, niż od tych wyłożonych tkaniną. Odbijając się, wzmacnia swoje natężenie, dlatego takie materiały, jak szkło, czy polerowana stal, lepiej stosować w holach i recepcjach biurowców, niż w pomieszczeniach typu open space.

Podłoże w biurze

Jeśli zależy nam na ograniczeniu do minimum natężenia hałasu w biurze, nie bez znaczenia będzie wybór podłoża. Również tutaj prace powinny rozpocząć się już na etapie projektowania.

– Stropy wraz z wykończoną warstwą podłogową mają zazwyczaj grubość ok. 25-35 cm – dodaje arch. Anna Kania – Jeśli na stropie konstrukcyjnym poprawnie wykonamy tzw. podłogę „pływającą”, a dodatkowo zastosujemy np. odpowiednią wykładzinę dywanową, znacznie ograniczymy przenikanie hałasów pochodzących od kroków z kondygnacji na kondygnację.

Na poziom hałasu w pomieszczeniu wpływa również zastosowany rodzaj podłoża. Podłoga z desek kojarzy nam się z elegancją i przywołuje skojarzenia z mieszkaniem. Jednak decydując się na takie podłoże, powinniśmy zwrócić uwagę, że podłogi twarde (np. drewniane panele podłogowe), mogą być źródłem silnych dźwięków uderzeniowych i niepożądanego hałasu. W pomieszczeniach cichych, (np. przeznaczonych do prac koncepcyjnych oraz na korytarzach w ich sąsiedztwie) zalecane jest stosowanie dźwiękochłonnych dywanowych wykładzin podłogowych.

Wykładziny dywanowe o grubości 7-9 mm mają zdolność tłumienia hałasu do 25-35 dB. Dodatkowo, dzięki materiałom, z jakich są zrobione, sprawiają także wrażenie ciepła i przytulności pomieszczeń. Wykładzina w biurze będzie służyła przez wiele lat, dlatego należy wybrać produkt nie tylko pochłaniający dźwięk, ale również dostosowany do natężenia ruchu w pomieszczeniu lub ciągu komunikacyjnym. Aktualnie w nowoczesnych biurowcach cała infrastruktura techniczna ukryta jest pod naszymi nogami, dlatego zalecane jest stosowanie wykładzin w płytkach dywanowych, które umożliwią nam do niej łatwy dostęp. Takie rozwiązanie idealnie sprawdzi się w pokojach biurowych, korytarzach, jak i w pomieszczeniach typu open space, gdzie moduły
50 x 50 cm lub 61 x 61 cm pozwolą nam na stworzenie oryginalnych i ciekawych wzorów na podłodze. Jednak, aby wykładzina pełniła funkcje dźwiękochłonne, niezbędne jest jej odpowiednie ułożenie.

Podłoże pod wykładzinę powinno być stabilne, nie kruszące się i nie pylące, czyste i suche. Prace powinniśmy prowadzić w temperaturze nie niższej niż 17°C. Jeśli chcemy dodatkowo wygłuszyć pomieszczenie to o tym, czy wykładzinę dywanową można układać bezpośrednio na wylewce, czy trzeba pod nią podłożyć jeszcze matę tłumiącą, decyduje rodzaj jej podkładu i efekt, jaki chcemy uzyskać. Dodatkowo – stosując podkład, nadamy wrażenie miękkości i elastyczności, gdy będziemy po niej chodzić. Wykładziny, które posiadają dodatkową warstwę filcu, spód „juta print”, czy piankę lateksową, można układać bezpośrednio na wylewce. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wykładziną pokryć podłogę z desek lub parkiet. Wtedy jednak warto zwrócić uwagę na rodzaj podkładu. Najlepszy w tym przypadku będzie spód „juta print”, który dodatkowo stłumi odgłosy związane z przemieszczaniem się pracowników w biurze.

Odpowiednia organizacja pracy

Niektórych hałasów nie da się wyeliminować – rozmów prowadzonych przez pracowników między sobą i telefonicznie czy odgłosów urządzeń biurowych (telefony, drukarki, niszczarki czy kserokopiarki, które mogą podnosić poziom dźwięku na otwartej przestrzeni biurowej do ok. 60-65 dB). Aby ograniczyć te odgłosy, warto przenieść takie urządzenia do pomieszczenia wydzielonego i odizolowanego od pozostałej części biura. Takie miejsce można zaplanować na etapie projektowania. Jeżeli zaś chodzi o hałasy generowane przez samych pracowników, pozostaje nam zawsze zdrowy rozsądek. Koniec artykułu



> jaroslaw.michalak@coniveo.pl

 

 
Polecamy lekturę Z:A_#37
Zamów Z:A drukowany



Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.