OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama  
   
 
         
Z:A
| WNĘTRZA OD ŚRODKA ZA DODATEK SPECJALNY |
|_05/2013  ZA

 

Przestrzeń muzyki
/ muzyka przestrzeni
/// artykuł online w całości

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> e-Newsletter Z:A

Muzyka pobudza wszystkie nasze zmysły. Wymaga więc wyjątkowych warunków miejsca, w której przyjdzie jej zaistnieć. Skala przestrzeni, warunki akustyczne i jej estetyka powinny tworzyć harmonię; tego domaga się wrażliwość muzyczna. Pełnia doznań pobudza wyobraźnię, daje zapowiedź uczty duchowej. (arch. Włodzimierz Nowakowski)
       
Przestrzeń muzyki / muzyka przestrzeni
       
       

W połowie października br. w Łodzi odbyła się inauguracja nowej sali koncertowej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów. Zanim jednak artyści i melomani mogli się nacieszyć wspaniałym brzmieniem muzyki, z arcytrudnym zadaniem musieli zmierzyć się architekt, wykonawcy oraz producent i dostawca wyposażenia meblowego.

Budowa najwyższej klasy sali koncertowej to wyzwanie łączące w sobie kunszt architektoniczny, umiejętność pogodzenia nowoczesnej formy z tradycją muzyki klasycznej oraz opanowanie dźwięku w przestrzeni.

Budynek sali koncertowej zaprojektowany przez architekta Włodzimierza Nowakowskiego jest wynikiem wygranego ogólnopolskiego konkursu SARP w 2005 r. Sala koncertowa ze studiem dźwięku do bezpośrednich nagrań, studiem transmisji telewizyjnych i studiem oświetlenia, posiada również sale prób orkiestry i chóru, sale prób indywidualnych, salę kameralną wraz ze studiem nagrań, sale baletu i dydaktyczne. Budynek sali koncertowej stanowi jeden zespół przestrzenny z istniejącym budynkiem domu studenckiego.

Niemałą trudność do pokonania stanowiła lokalizacja budynku w odległości 10 m od trasy tranzytowej z przystankami tramwajowymi. Zapewnienie wymaganych warunków akustycznych zostało w pełni osiągnięte nie tylko dla samej sali koncertowej umieszczonej centralnie ale także dla sali kameralnej i pomieszczeń dydaktycznych zlokalizowanych na obrzeżach budynku. Hałas zewnętrzny nie dochodzi do wnętrza. To zasługa skutecznej izolacji akustycznej oraz całkowicie oddylatowanej od reszty budynku sali koncertowej. Akustyka stanowiła fundamentalny element w tworzeniu przestrzeni dla wszystkich pomieszczeń, w których głównym użytkownikiem jest instrument muzyczny i jego brzmienie.

Akustyka zaprojektowana przez inż. Ewę Więckowską-Kosmalę znalazła swój wyraz w wystroju architektonicznym, materiałowym i kolorystyce ściśle określonych przez architekta. Niepowtarzalne brzmienie muzyki tworzy harmonię z przestrzeniami dla niego stworzonymi.

Instrument, jego dźwięk, barwa i przestrzeń mu przypisana określiły motto architekta.
Cel postawiony przez architekta i akustyka, aby wszystkie miejsca wyspowej widowni mogły cieszyć się najwyższej jakości dźwiękiem, został osiągnięty. Przestrzeń muzyki Sali Koncertowej tworzą scena z widownią o proporcjach 1/1. Widownia mieści 330 słuchaczy a scena, wraz z fosą dla kameralnej orkiestry dla 80 muzyków i 80 osób chóru, ma powierzchnię 300 m2.

Aby zapewnić najlepszą widoczność przygotowano nowoczesny, w pełni zautomatyzowany, system oświetleniowy. Sterowanie oświetleniem i synchronizacja z dźwiękiem realizowane są z pomieszczeń studyjnych na tyłach widowni. Możliwość transmisji telewizyjnych i internetowych daje trzecie studio. Salę wyposażono w zestaw kamer, rzutników oraz ekranów projekcyjnych. Połączenie tych urządzeń w jedną całość z systemem nagłośnienia Full HD daje nieograniczone możliwości realizacyjne, nie tylko koncertów.

Zastosowano najnowsze, wysokiej klasy nagłośnienie pozwalające na kwadrofoniczne odtwarzanie dźwięku. Także system zbierania dźwięków oparty o doskonałej jakości mikrofony pozwala na dostosowanie emisji do indywidualnych potrzeb gatunku muzyki, warunków głosowych obsady spektakli oraz stosowanych instrumentów. System audio daje możliwość jednoczesnego nagłośnienia sali i prowadzenia transmisji na żywo przez radio, telewizję lub internet, jak również na 48-śladową rejestrację.

Budynek mieszczący salę koncertową Akademii Muzycznej przeznaczono nie tylko na potrzeby spektakli i koncertów. Jego równie ważną funkcją jest zapewnienie możliwości edukacji przyszłych muzyków. Specjalnie dla nich, zaprojektowano funkcjonalne zaplecze dydaktyczne, obejmujące miedzy innymi sale do ćwiczeń i prób. Specjalne pomieszczenia dedykowano do ćwiczeń studentów klas perkusyjnych i instrumentów dętych blaszanych. Oprócz ćwiczeń indywidualnych mogą tam szlifować swoje umiejętności całe orkiestry lub chóry. Budynek służy także tancerzom, ponieważ znajdują się w nim specjalne sale do zajęć ruchowych.

Wyposażenie meblowe do nowej sali koncertowej oraz do pomieszczeń dydaktycznych dostarczyła firma Martela. Obejmowało ono fotele audytoryjne wykonane według indywidualnego projektu architekta Włodzimierza Nowakowskiego, jak również wybrane stanowiska pracy i miejsca spotkań pochodzące z kolekcji firm Martela, Pedrali i Offect. Zrealizowano indywidualnie zaprojektowane przez architekta: szatnię, lady barowe i zabudowę kawiarni, szafy dla artystów, pulpity dyrygenckie, mównice oraz biurka i szafki do studia nagrań. Wszystkie te elementy odgrywają określoną rolę w przestrzeni. Dzięki dyscyplinie i powściągliwości w operowaniu formą, materiałem i kolorem obiekt o skomplikowanej funkcji jest niezwykle klarowny zarówno dla studiujących jak i dla muzyków oraz widzów z zewnątrz.

Sala koncertowa swoją bogatą ofertą koncertową i organizowanymi przez Akademię Muzyczną konkursami i festiwalami służy także miastu. Stała się nową przestrzenią muzyki nie tylko dla Łodzi. Koniec artykułu


Artykuł powstał we współpracy z arch. Włodzimierzem Nowakowskim

> www.martela.pl


 
Polecamy lekturę Z:A_05/2013




Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.