OGÓLNOPOLSKIE CZASOPISMO IZBY ARCHITEKTÓW RP / NAKŁAD KONTROLOWANY 14 500 EGZ.
 
   
 
 
 
Wyszukiwarka_Z:A  
  Reklama    
   
 
         
Z:A
| ARCH_I_KULTURA ZA  |
|_02/2013  ZA

 

Cóż dobrego mogą robić architekci?
/// opowieść: arch. John Graby*, oprac. Sebastian Osowski i Bartosz Wokan
/// fragmenty

Dołącz na Fb


///
wersja
beta_2
serwisu
///

AKTUALNY NUMER

Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free

> Zamów prenumeratę

WYDANIA ARCHIWALNE

> Czytaj wybrane artykuły

> Zamów Z:A_drukowany

> Szukaj w archiwum

> Pobierz Z:A_free (pdf)

> e-Newsletter Z:A

Podczas spotkania z polskimi architektami John Graby, dyrektor Royal Institute of the Architects of Ireland, opowiadał o współpracy z rządem, doświadczeniach w komunikacji społecznej i programach edukacyjnych dla najmłodszych. Jeśli zauważone będzie znaczenie architektury – mówił irlandzki gość – także architekci zostaną uznani za godnych uwagi.
       
Cóż dobrego mogą robić architekci?
       
       

Królewski Instytut Architektów Irlandii RIAI jest instytucją rejestrującą oraz organizacją zawodową w jednym. W przeniesieniu na grunt polski łączy więc role SARP i Izby Architektów RP. RIAI powstał w 1839 roku, natomiast aktywne działania w zakresie budowy programu politycznego dla irlandzkiego rządu rozpoczął w roku 1992. Od początku współpracował z Ministerstwem Kultury.

nicjatywa architektów już po 4 latach doprowadziła do powstania „polityki architektonicznej”, jako ramowej strategii funkcjonowania w dziedzinie architektury, opracowanej przez RIAI wspólnie z rządem. Współpraca przyniosła efekty dzięki taktyce małych kroków, która nie wzbudzała większych obaw wśród polityków. Warto zacytować dwa zdania z tego rządowego dokumentu, który oficjalnie przyjęto w 1997 roku:

  • Architektura jest wyrazem kultury społeczeństwa
  • Jeśli będziemy budować twórczo, pięknie i solidnie, to uformujemy dziedzictwo przyszłości oraz zwiększymy doświadczenie teraźniejszości

Głównym celem stworzenia programu „polityki architektonicznej”, było zachęcenie rządu do wspierania architektury. Istotne było sprawienie, aby politycy uwierzyli, że jest ona ważna, co dawało szansę, iż także architektów uznają za godnych uwagi.

Do pewnego stopnia udało się to zainteresowanie osiągnąć. Tytuł architekta zaczął być chroniony ustawowo od 16 listopada 2009 roku. Wcześniej sceptyczni politycy często powoływali się na kraje takie jak Finlandia czy Norwegia, które nie gwarantują ochrony tego tytułu. Nie wspominali jednak, że w obydwu tych państwach obowiązuje system zapisów, z których można skorzystać wyłącznie, jeśli przynależy się do tamtejszej organizacji zawodowej.

Poza tą regulacją w Irlandii nie ma żadnych innych przywilejów dla architektów. Mimo to zlecenia rządowe, korporacyjne oraz prace nad zabytkami wykonywane są właśnie przez architektów. Ponadto jeśli ktoś chce sprzedać budynek, bądź wziąć kredyt pod hipotekę nieruchomości, to niezbędne jest zaświadczenie architekta o zgodności z pozwoleniem na budowę oraz z prawem budowlanym.

Kluczowy punkt: edukacja najmłodszych
Jednym z istotnych punktów strategii RIAI stało się dotarcie do szkół, dzięki temu można bowiem zacząć nauczanie architektury już od najmłodszych lat. W 1997 roku rząd opublikował 6 aktów na ten temat, a kilka lat później powstał plan polityki w zakresie architektury na lata 2002-2005. Położono w nim nacisk na edukację, przygotowano materiały źródłowe dla szkół i instruktaż dla nauczycieli szkolnych.

Wymiernym rezultatem kilkuletnich działań było założenie Fundacji Architektury Irlandzkiej (Irish Architecture Foundation), której zasadniczy zamysł polega na docieraniu do szerokiej grupy odbiorców. To stało się jednym z najistotniejszych punktów w postępowaniu RIAI, które zaowocowało powstaniem programu Shaping Space – projektu skierowanego do szkół podstawowych i średnich. Edukacja zaczyna się w najbliższym otoczeniu – w domu, wiosce i mieście, a kończy na wielkich sprawach planowania urbanistycznego.

Oczywiście Shaping Space nie jest zorientowany na wykształcenie zastępów architektów, ale osób, które zanim opuszczą szkołę nabędą podstawową wiedzę na temat architektury, podobnie jak nauczą się czytać i pisać. Ten nowatorski program został już wprowadzony w 700 szkołach w Irlandii (bardziej szczegółowe informacje można znaleźć na www.riai.ie).

Komunikacja społeczna
Należy wspomnieć także o poprawie w sferze relacji z odbiorcami pracy architektów oraz poprawie ich stosunku do architektury. Powszechne nastawienie zaczęło się zmieniać w dużym stopniu m.in. poprzez powstawanie wielu programów telewizyjnych dotyczących domów i mieszkań zwykłych ludzi. Obecnie działania RIAI cieszą się dużym zainteresowaniem mediów – Instytut patronuje architektonicznym nagrodom, pojawia się w radiu i w prasie.

Działania te doprowadziły także do zmian w świadomości samych architektów. Coraz częściej zdają już sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach muszą w większym stopniu postawić na kontakt z odbiorcami, czyli PR. Muszą nauczyć się docierać do społeczeństwa i częścią tego postępowania powinno być także zaprzestanie używania typowo fachowego słownictwa w relacjach z potencjalnymi kontrahentami.

(...)
To nie jest pełna treść artykułu. Jak przeczytać całość? Patrz poniżej.

 
Cały artykuł możesz przeczytać w numerze Z:A_02/2013





Zamów Z:A drukowany

Pobierz Z:A_free


Zapraszamy do pobierania wydanych dotychczas numerów
Zawodu:Architekt w wersji PDF

 

> polecamy: artykuły on-line

> strona główna Z:A

 
Polecamy w Z:A
Nie można „deregulować” architekta inżynierem budownictwa
Sebastian Osowski,
na podst. informacji IARP

IZBA ARCHITEKTÓW
Tajny plan
zniszczenia świata

arch. Wojciech Gwizdak
FELIETON
Osiedle oparte
na współpracy

arch. Piotr Fokczyński

WYWIAD Z:A
Rodzina wielorodzinna w lokalu o trwałych ścianach
arch. Bożena Nieroda,
arch. Wojciech Gwizdak
DEFEKTY PRAWA
Wszyscy chcą
zostać architektami...

Bartosz Wokan
ARCH_I_KULTURA

 

 

 
 
 
 
    Copyright © 2004-2018 Izba Architektów RP. Wszelkie prawa zastrzeżone.  |  Zarządzanie serwisem i custom publishing: Oria Media.